حوت 14, 1400 16:16 Asia/Kabul
  • لاوروف: تحریم های ایران باید با ارائه تضمین لغو شود
    لاوروف: تحریم های ایران باید با ارائه تضمین لغو شود

وزیر خارجه روسیه، در بحبوحه روزهای پایانی مذاکرات لغو تحریم های ایران، از آمریکا برای عدم نقض حقوق روسیه پس از احیای برجام تضمین کتبی خواست.

به گزارش رادیو دری،دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران از هشتم فوریه  بعد از تنفسی ۱۱ روزه برای مشورت هیأت‌ها با پایتخت‌هایشان با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، بریتانیا، روسیه و چین) در پایتخت اتریش از سر گرفته شد و از آن زمان تاکنون در سطوح و فرمت‌های مختلف در حال برگزاری است.

در همین حال،«علی باقری کنی» مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه ۲۳ فوریه / 4 حوت در چارچوب ترددهای معمول در جریان گفت‌وگوها، در سفری کوتاه راهی تهران شد، ولی هیأت کارشناسی ایران در وین حضور داشتند و به رایزنی‌ها ادامه دادند.

به گزارش رادیو دری، « سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه روز شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت، از دولت آمریکا در سطح وزارت خارجه تضمین کتبی خواسته ایم که در روند کنونی (پس از احیای برجام) حقوق روسیه در همکاری ها و روابط اقتصادی و سرمایه گذاری با جمهوری اسلامی ایران نقض نشود.

لاوروف در این کنفرانس با حضور «روسلان کازاکبایف»  وزیر خارجه جمهوری قرقیزستان افزود، مذاکرات برای احیای برجام مسیر طولانی پیمود و تعداد نجومی (بسیار زیاد) موضوعات در این رابطه مورد موافقت قرار گرفته است و نکات مبهم زیادی برطرف شده و من این تلاش ها را منصفانه می دانم.

بنا بر اظهارات این مقام روس،اگر ایران موافقت کند، مراحل پذیرفتن سند برجام را می توان آغاز کرد.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه ایران به تازگی درباره مذاکرات جاری در وین گفت: پیش‌نویسی از توافق آماده شده و ابهامی برای واشنگتن و اروپا درباره خطوط قرمز ایران وجود ندارد و قطعاً جمهوری اسلامی ایران از خطوط قرمز خود عبور نمی‌‌کند.

گفت و گوی امیرعبداللهیان و لاوروف درباره روند مذاکرات وین

کلیدواژه