حوت 16, 1400 08:36 Asia/Kabul
  • تشریح گزارش پادمانی مدیرکل آژانس از سوی سرپرست نمایندگی ایران در وین
    تشریح گزارش پادمانی مدیرکل آژانس از سوی سرپرست نمایندگی ایران در وین

نماینده ایران گزارش پادمانی جدید مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی را شامل برخی تحولات مثبت و استقبال از تقویت همکاری‌ها بین ایران و آژانس در حل مسائل باقیمانده پادمانی خواند.

سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی با هدف حل و فصل موضوعات توافق کردند در ادامه همکاری خود همان طوری که در بیانیه مشترک (27 اوت) بیان شده است، همکاری‌ها و گفت وگوهای بین خود را سرعت بخشیده و تقویت کنند.

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای  گفت‌وگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران درباره ادامه همکاری‌های فنی بین ایران و این نهاد بین المللی در صدرهیأتی بامداد روز شنبه وارد تهران شد.

این سومین سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران بود که در دولت سیزدهم انجام شد.

سفر مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران در شرایطی انجام شد که دور هشتم مذاکرات در وین بین ایران و گروه 1+4 برای رفع تحریم‌های آمریکا در جریان است. 

به گزارش رادیو دری، «محمدرضا غائبی» سرپرست نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین  (یکشنبه) در پی انتشار گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد موافقتنامه پادمان ان.پی.تی با جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: گزارش جدید که بروزرسانی معمول آژانس برای ارائه به نشست فصلی شورای حکام که روز دوشنبه آغاز خواهد شد، است، ضمن تکرار برخی موضوعات فنی موجود بین ایران و آژانس، دربردارنده برخی از تحولات مثبت و استقبال از پیشرفت و تقویت همکاری‌ها بین ایران و آژانس در حل مسائل باقیمانده پادمانی، از جمله بیانیه همکاری مشترک روز گذشته بین مدیرکل آژانس و رئیس سازمان انرژی اتمی و نیز اعلام خروج یکی از مکان‌های ادعایی از لیست موضوعات باقیمانده پادمانی از دستورکار آژانس در مقطع کنونی است.

غائبی در همین خصوص گفت: طبق گزارش آژانس «در پی رایزنی‌های سازنده بین مدیرکل و معاون رئیس‌ جمهور ایران و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در ۱۵ دسامبر ۲۰۲۱/24 قوس 1400، ایران و آژانس توافق کردند تا به کار بر روی موضوعات باقی‌مانده  پادمانی با هدف حل آنها را ادامه دهند. بدین این منظور، همچنین توافق شد که ایران و آژانس یکسری تبادل اطلاعات و ارزیابی‌ها از جمله از طریق جلسات کارشناسان انجام دهند.»

سرپرست نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین همچنین افزود: آژانس اعلام کرده که در حال حاضر به این جمع بندی رسیده که در مورد  یکی از مکان‌های ادعایی دیگر سؤالی ندارد و این مکان الان دیگر یک موضوع  باقیمانده پادمانی محسوب نمی‌شود.

غائبی در پایان افزود: بخش دیگری از گزارش جدید به موضوع بیانیه مشترک روز گذشته بین ایران و آژانس اختصاص دارد که ذیل آن مدیرکل از بیانیه مشترک توافق شده با معاون رئیس جمهور ایران برای حل و فصل سایر موضوعات باقیمانده پادمانی در قالب یک برنامه زمانی استقبال کرده است.

نماینده ایران: گزارش جدید آژانس یک گزارش فنی معمول است

کلیدواژه