حوت 16, 1400 13:28 Asia/Kabul

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران بر اساس رفتار و نه بر اساس پیام‌های غیر شفاف آمریکا در گفت‌وگوهای وین تصمیم می گیرد.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امورخارجه ایران روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی در تشریح موضع ایران در مورد مذاکرات مستقیم با آمریکا گفت: رویکرد جمهوری اسلامی ایران تا به امروز ثابت بوده است و تهران بر اساس رفتار آمریکا تصمیم می گیرد نه بر اساس پیامهای غیر شفاف یا اینکه بدون اینکه بداند در نتیجه چه اتفاقی خواهد افتاد. 


سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران تصریح کرد: اعضای برجام مشخص است آمریکا از آن خارج شده و بازگشت به آن را خواستار است؛ تعهداتی که باید بپذیرد برای ایران و چهار به اضافه یک روشن است.
خطیب زاده تاکید کرد: تا امروز هیچ تغییری در رفتار آمریکا مشاهده نشده و فشار حداکثری بر مردم ایران ادامه داشته است.


سخنگوی وزارت امورخارجه ایران با اشاره سفر اخیر «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران و توافق‌های انجام شده بین طرفین افزود: این سفر در چارچوب مسائل فنی انجام شد که مقدمه مذاکرات وین بود.
خطیب زاده گفت: جمهوری اسلامی ایران پاسخ سوالات آژانس بین المللی انرژی اتمی را داده است اما لازم بود در چارچوب فنی و مدت زمانی مشخصی دوباره به این سوالات پاسخ داده شود.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران تاکید کرد: رابطه مستقیمی بین بسته شدن سوالات فنی آژانس و توافقی که در وین انجام می‌شود، وجود دارد.
این دیپلمات ارشد ایرانی درباره اظهارات «سرگئی لاوروف» وزیر امورخارحه روسیه مبنی بر این که تحریم‌های غرب ضد روسیه نباید بر مراودات مسکو - تهران تاثیر بگذارد، گفت: اظهارات لاوروف در رسانه‌ها منتشر شد و تهران منتظر است تا از مجاری دیپلماتیک جزئیات آن را بشنود.
خطیب زاده با بیان اینکه روسیه رویگرد سازنده ای برای رسیدن به توافق جمعی در وین داشته است، تصریح کرد: همکاری‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران نباید محدود و تحت تاثیر هیچ تحریمی از جمله همکاریهای صلح آمیز ایران با روسیه و چین قرار بگیرد.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران درباره موضع چین در مذاکرات وین افزود: چین سازنده ترین مواضع را از روز اول تا به امروز داشته است.
خطیب‌زاده درباره اقدامات رژیم صهیونیستی درخصوص مذاکرات وین نیز گفت: سیاست رژیم اشغالگر اسرائیل هراس افکنی و خرابکاری و دستکاری در هرگونه راه‌حل های دیپلماتیک برای مسایل  بین المللی بوده و مخاطب اصلی اقدامات رژیم صهیونیستی، پایتخت‌های اروپایی و ۱+۴ است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران درباره اظهارات اخیر«محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی و رویکرد مثبت عربستان نسبت به ایران گفت: عربستان کشور مهم در جهان اسلام و منطقه است و پرونده‌های اختلافی نباید موجب قطع همکاریهای دو کشور شود.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران درباره موضع تهران درخصوص نظامی گری ناتو نیز گفت: نگرانی‌های جدی در روسیه نسبت به اقدامات تحریک آمیز آمریکا و ناتو وجود دارد، ضمن اینکه جنگ راه حل نیست و مردم باید از منازعات دولت‌ها برکنار بمانند.

خطیب‌ زاده: جمهوری اسلامی ایران تا ابد منتظر آمریکا نمی‌ماند

کلیدواژه