حوت 26, 1400 14:08 Asia/Kabul
  • علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت ایران
    علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت ایران

سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد پس از ۴۰ سال بدعهدی تسلیم گفتمان اقتدار ملت ایران شد.

به گزارش رادیو دری، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت ایران امروز پنج شنبه 26 اسفند/حوت در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «در جنگ اراده‌ها باز هم ملت ایران پیروز شد و  بریتانیا  پس از ۴۰ سال بدعهدی و عدم تمکین به حکم دادگاه، تسلیم گفتمان اقتدار ملت ایران شد و بدهی ۵۳۰ میلیون دلاری خود را به ایران پرداخت کرد.»

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران نیز  با بیان اینکه بدهی بریتانیا به ایران پرداخت شد تاکید کرد: «هیچ ارتباطی میان آزادی پول ایران و افرادی که به اتهام امنیتی در ایران بازداشت شده بودند، وجود ندارد.»

نازنین زاغری و انوشه آشوری شهروندان ایرانی – بریتانیایی که به جرم جاسوسی برای بریتانیا در ایران به زندان محکوم شده بودند، روز 24 اسفند/حوت پس از گذراندن دوران محکومیتشان به لندن تحویل داده شدند.

اختلاف میان ایران و بریتانیا بر سر قرارداد خرید تانک‌های چیفتن به حدود 50 سال پیش باز می‌گردد.

توافق بر سر خرید 1500تانک چیفتن در سال 1971 امضا شد و ایران نیز در سال 1976 مبلغی بالغ بر یک میلیارد دلار برای این تانک‌ها پرداخت کرد.

پس از عقد قرارداد، بریتانیا حدود 150 تانک به ایران تحویل داد‌ اما با پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979 تحویل تانک‌ها متوقف شد.

لندن پس از پیروزی انقلاب اسلامی به بهانه تحریم‌های تسلیحاتی از تحویل دادن مابقی این تانک ها به ایران امتناع کرد و آن‌ها را با عقد یک قرارداد جدید به رژیم بعث عراق فروخت.

دیوان بین‌المللی دادگستری در سال 2001 طرف بریتانیایی را محکوم به پرداخت بدهی و خسارات ناشی از آن کرد که در نهایت، دولت بریتانیا این بدهی را به ایران پرداخت کرد.

خطیب زاده: از موضع خود مبنی بر بازپس گیری حق مردم عدول نمی کنیم

کلیدواژه