حمل 18, 1401 08:41 Asia/Kabul
  • امیرعبداللهیان: ایران تمرکز بر راه کار سیاسی در اوکراین را خواستار است
    امیرعبداللهیان: ایران تمرکز بر راه کار سیاسی در اوکراین را خواستار است

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به بحران اوکراین ضمن مردود دانستن جنگ و تحریم گفت: ایران تمرکز بر راه کار سیاسی در اوکراین را خواستار است. 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه گذشته/2حوت با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن (24 فوریه) نیز عملیات نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

درگیری‌ها بین روسیه و اوکراین همچنان ادامه دارد.

به گزارش رادیو دری، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه در گفت وگوی تلفنی  پیتر سیارتو وزیر امور خارجه مجارستان ضمن تبریک پیروزی حزب حاکم فیدس در انتخابات پارلمانی این کشور، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط با مجارستان و عملیاتی کردن توافق‌های «دومین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور» در حوزه‌های مختلف را اعلام کرد.

وزیر امور خارجه ایران در مورد مذاکرات وین نیز گفت: با توجه به ابتکارات ایران، پیشرفت‌های مهمی در مذاکرات حاصل شده است، اما همچنان برخی موضوعات مهم بین ایران و آمریکا باقی مانده است که از طریق مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا تبادل پیام در مورد آنها ادامه دارد. 

امیرعبداللهیان همچنین بر جدی بودن ایران برای رسیدن به یک توافق خوب و پایدار در صورت واقع‌بینی طرف آمریکایی تاکید کرد.

پیتر سیارتو وزیر امور خارجه مجارستان نیز در این گفت وگوی تلفنی ضمن دعوت از همتای ایرانی برای سفر به مجارستان، تاکید کرد در چارچوب سیاست خارجی دولت مجارستان، متعهد به توسعه همکاری‌های دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران است. 

وزیر خارجه مجارستان در مورد مذاکرات وین نیز اظهار امیدواری کرد با رویکرد سازنده همه طرف ها توافق حاصل شود. 

سیارتو افزود: رویکرد سازنده ایران برای حصول به توافق نهایی بسیار ارزشمند است. 

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از دسامبر 2021 آغاز شد، مارس 2022 به پیشنهاد "جوزپ بورل" مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شد و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند.

موضوع تضمین ها و خارج کردن اشخاص حقیقی و حقوقی از لیست قرمز و از مجموعه تحریم‌ها، همچنان از مواردی است که آمریکا به عنوان ناقض برجام، تصمیم سیاسی لازم را برای حل و فصل آن اتخاذ نکرده است.

آمریکا در این مدت نه تنها تحریم ها ضد ملت ایران را لغو نکرد، بلکه در مارس 2022 و در حین مذاکرات وین، وزارت خزانه داری آن کشور تحریم های جدید نیز علیه برخی افراد و نهادهای ایرانی وضع کرد.

امیرعبداللهیان: جنگ راه حل بحران اوکراین نیست

امیرعبداللهیان: هرگز زیر بار زیاده خواهی آمریکا نخواهیم رفت

کلیدواژه