ثور 09, 1401 09:30 Asia/Kabul
  • روز جهانی قدس؛ روز بیداری جهان اسلام
    روز جهانی قدس؛ روز بیداری جهان اسلام

امروز جمعه نهم ثور آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و روز جهانی قدس است.

به گزارش رادیو دری؛ آخرین جمعه ماه مبارک رمضان  به ابتکار امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران روز جهانی قدس نام‎گذاری شده است تا مسلمانان سراسر جهان، انزجار خود را از سیاست ‎های نژادپرستانه رژیم صهیونیستی اعلام کنند.

امام خمینی (ره) درباره روز قدس فرمودند: "روز قدس فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام است. روز قدس، جهانی است و روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد. این روز، روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است".

مساله فلسطین مهمترین مساله جهان اسلام است. جمهوری اسلامی ایران بعنوان سردمدار حمایت از ملت های مظلوم جهان همچنان حمایت از ملت مظلوم فلسطین را مساله اصلی خود می داند و بر اصل حق تعیین سرنوشت از سوی فلسطینیان و صاحبان اصلی این سرزمین تاکید دارد.

تجربه بیش از 7 دهه ظلم تاریخی نشان می دهد اشغالگران قدس، هرگز تن به ایفای حقوق مظلومان نمی دهند و تنها راه پایان دادن به  این وضعیت، تداوم مقاومت و مبارزه و اراده جهانی برای وادار کردن اشغالگران به تسلیم شدن در برابر حقوق بین الملل و تبعیت از اصل تعیین سرنوشت به دست ملت فلسطین است.

از این رو، روز جهانی  قدس حرکتی نه فقط در محکومیت این اشغالگری، بلکه  نشانه بیداری امت اسلام در برابر توطئه های مختلف استکبار و در صدر آنها آمریکا، اسرائیل و متحدانشان در منطقه است.

هر ساله با فرا رسیدن آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، مسلمانان روزه دار در ایران و دیگر کشورهای جهان، با حضور در راهپیمایی روز جهانی قدس، این روز را گرامی می دارند.

امسال مراسم روز جهانی قدس در حالی برگزار می شود که با توجه به تشدید جنایات و تحرکات اخیر رژیم اسرائیل اهمیت این روز مضاعف شده است.

در مقابل، شیوه مبارزه با دشمن صهیونیستی نیز شاهد تغییراتی است.

فلسطینیان که ابتدا با سنگ با اشغالگران صهیونیست مقابله می کردند اینک به تسلیحاتی همچون موشک مجهز شده اند و برای بیرون راندن اشغالگران از سرزمینشان انگیزه ای روز افزون دارند؛ موضوعی که رژیم صهیونیستی را به شدت به وحشت انداخته است،امنیت آن را به چالش کشیده و دچار آسیب کرده است.

در واقع جریان مذاکرات و سازش برخی رژیم های عربی تاکنون نتیجه ای برای صهیونیست ها نداشته و امروز مردم کرانه باختری رود اردن نیز در مبارزات خود، به مردم باریکه غزه پیوسته اند، مردم فلسطین از روند سازش به شدت به خشم آمده و وارد مرحله جدیدی از مبارزه شده اند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، سال گذشته ( 1400) با اشاره به اینکه مساله فلسطین هنوز مهمترین و زنده‌ترین موضوع مشترک میان کشورهای اسلامی است، خاطرنشان کردند: " صهیونیست‌ها فلسطین غصب‌ شده را از روز اوّل به یک پایگاه تروریسم تبدیل کرده‌اند.اسرائیل نه یک کشور، که یک پادگان تروریستی علیه ملّت فلسطین و دیگر ملّتهای مسلمان است. مبارزه با این رژیم سفّاک، مبارزه با ظلم و مبارزه با تروریسم است و این وظیفه‌ای همگانی است. "

بهترین الگوی این میدان که هوشمندانه محور مقاومت را راهبری کرد، سردار سپهبد شهید حاج "قاسم سلیمانی" فرمانده فقید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی، تا پای جان در این مسیر مقاومت کرد و به دست تروریست های آمریکایی به شهادت رسید. 

واضح است که همبستگی هر ساله جهانیان با مساله فلسطین و قدس شریف، تقویت روحیه مبارزاتی ملت فلسطین بویژه اهالی قدس را در برابر تجاوزگری ها و دسیسه های صهیونیست ها علیه این شهر مقدس و مسجد الاقصی به همراه داشته که جلوه های آن در مقاومت کنونی مردم فلسطین در باریکه غزه و کرانه باختری رود اردن، قابل مشاهده است.

راهپیمایی روز جهانی قدس، امروز، همزمان با فلسطین و ایران در دیگر کشورهای جهان برگزار خواهد شد.

امروز همچنین حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت روز جهانی قدس به صورت زنده و تلویزیونی سخن خواهند گفت.

علمای شیعه و سنی ایران، پیمان‌نامه قدس را امضا کردند

ضرورت همبستگی کشورهای اسلامی برای حل مسئله فلسطین

 

 

کلیدواژه