ثور 12, 1401 13:47 Asia/Kabul
  • خطیب زاده: آمریکا مذاکرات وین را متوقف کرد
    خطیب زاده: آمریکا مذاکرات وین را متوقف کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به مذاکرات وین گفت، توافقنامه آماده امضاء است اما آمریکا مذاکرات را متوقف کرد.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در گفتگو با شبکه تلویزیونی المنار افزود، توافق بر سر محورهای مذاکرات در وین آماده و منتظر امضاء است اما آمریکا مذاکرات را در برخی مسائل محدود و آن را متوقف کرده است.

خطیب زاده با بیان اینکه آمریکا نمی تواند درباره این موضوعات تصمیم سیاسی اتخاذ کند تصریح کرد، متاسفانه دولت بایدن به جای اثبات صداقت در گفتار، برخی از مواضع دولت ترامپ را در پیش گرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تاکید کرد، اگر آمریکا توان اتخاذ تصمیمات سیاسی در اندک مسائل باقی مانده را داشته باشد ما همین فردا آماده ایم به وین بازگردیم، البته ما منتظریم تا چهار به علاوه یک هم ثابت کند آمریکا طرفی است که می تواند به تعهداتش عمل کند.

خطیب زاده درباره مذاکرات تهران و ریاض نیز گفت، تلاش این است تا دو طرف در محورهای اختلافی به درک مشترکی برسند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران افزود، آنچه در پنج دور مذاکرات ایران و عربستان رخ داد با هدف حل مسائل اختلافی میان دو کشور بود، یکی از مسائل مهم در این مذاکرات ضرورت احقاق حقوق مردم فلسطین است.

خطیب زاده خاطرنشان کرد، موضوع فلسطین موضوعی نیست که قابل چانه زنی باشد و ایران متعهدانه در عرصه تلاش برای آزادی قدس شریف باقی خواهد ماند.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از 27 دسامبر 2021 /6 جدی 1400 آغاز شد، 11 مارس 2022 /20 حوت 1400 به پیشنهاد «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شد و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند.

از آن زمان تاکنون، طرفین از پیشرفت در مذاکرات و کم شدن موارد اختلافی سخن گفته اند، ولی موضوع تضمین ها و خارج کردن اشخاص حقیقی و حقوقی از لیست قرمز و از مجموعه تحریم‌ها، همچنان از مواردی است که آمریکا به عنوان ناقض برجام، تصمیم سیاسی لازم را برای حل و فصل آن اتخاذ نکرده است.

توپ مذاکرات وین، در زمین آمریکا

کلیدواژه