ثور 27, 1401 11:38 Asia/Kabul
  • خطیب زاده: ناتو بداند که مسیر تقابل پایان خوشی ندارد
    خطیب زاده: ناتو بداند که مسیر تقابل پایان خوشی ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به اقدامات و سیاست های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت، ناتو بداند که مسیر تقابل پایان خوشی ندارد.

به گزارش رادیو دری، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه تصریح کرد، ریشه اتفاقات حال حاضر، گسترش های ناتو و نادیده گرفتن ملاحظات امنیتی و سیاسی کشورهاست.

خطیب زاده با بیان اینکه تهران تمام تلاش خود را برای برقراری صلح میان مسکو و کی یف بکار می گیرد اظهار کرد، در همین رابطه، ایران در نظر دارد دور جدیدی از تلاش ها برای میانجیگری بین روسیه و اوکراین را آغاز کند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین با اشاره به روابط ایران و روسیه گفت، روابط تهران و مسکو راهبردی است و اجازه نخواهیم داد که هیچ موضوعی خللی در این روابط ایجاد کند.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتو در دهه 1940 با هدف دفاع جمعی در واشنگتن پایه‌ گذاری شد و هم‌ اکنون  آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی و همجوار عضو آن هستند.

این سازمان که در پی تشدید جنگ سرد میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی تشکیل شد، در واقع تلاشی از سوی آمریکا برای به همراه کردن کشورهای اروپایی در دفاع از خود و البته گسترش قدرت امریکا برای مقابله با هرگونه تهدید و همچنین کنترل کشورهایی چون آلمان بود.

با تغییرات سیاسی در گستره جهانی و از بین رفتن بلوک بندی های دوران جنگ سرد، ناتو نیز تا حدودی اهداف خود را تغییر داد و برنامه‌ ای را جهت گسترش فعالیت های خود به سمت شرق با هدف به زیر نفوذ درآوردن این منطقه، در دستور کار قرار داد.

در واقع ناتو در دهه های اخیر به عنوان بازوی نظامی آمریکا و اروپا در خدمت اهداف مداخله جویانه و زیاده خواهانه غرب عمل کرده است؛ به طوری که در بحران کنونی اوکراین نیز کشورهای غربی در حمایت از خواسته اوکراین وارد شده اند.

واکنش خطیب زاده به اظهارات مداخله‌ جویانه سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا

کلیدواژه