جوزا 01, 1401 07:40 Asia/Kabul
  • انتقاد ایران از بی تعهدی نهادهای بین المللی در قبال پناهجویان افغانستان
    انتقاد ایران از بی تعهدی نهادهای بین المللی در قبال پناهجویان افغانستان

معاون وزیر کشور ایران از عمل نکردن کشورهای اروپایی و نهادهای بین المللی در کمک به ایران برای پذیرش پناهجویان افغانستان انتقاد کرد.

ایران به‌عنوان کشور همسایه افغانستان و دارای مرز طولانی با این کشور، توجه ویژه به تحولات افغانستان دارد.

روابط خوب مردم ایران و افغانستان، رفت و آمد شهروندان افغان به ایران و حضور بیش از 4 دهه مهاجران افغان در ایران، سبب شده است افغان‌ها به نوعی جمهوری اسلامی ایران را وطن دوم خود بدانند.

این وابستگی و تاثیرپذیری عمیق سبب شده است ایران با حساسیت و با احترام به نظر و منافع مردم و دولت افغانستان، تحولات سیاسی و امنیتی این کشور را پیگیری کند. 

ایران راه حل برون رفت افغانستان از چالش های سیاسی و امنیتی جاری را  تلاش همه طرف ها برای تشکیل دولتی فراگیر با مشارکت همه گروه های قومی و مذهبی از طریق گفتگوهای بین الافغانی و بدون مداخله خارجی می داند.

به گزارش رادیو دری، سید مجید میراحمدی معاون وزیر کشور ایران روز شنبه در دیدار ولیسلاوا پترووا معاون وزیر امور خارجه بلغارستان در تهران به موج آوارگان افغانستان پس از تحولات اخیر در این کشور اشاره کرد و گفت: بیش از پنج میلیون مهاجر افغان در اردوگاه های ایران اقامت دارند.

میراحمدی با یادآوری اینکه جمهوری اسلامی ایران در اقدامی بشردوستانه و برخلاف بسیاری از کشورهای مدعی حقوق بشر، پذیرای این مهاجران بوده است، افزود: مهاجران افغان تاکنون همانند شهروندان ایرانی از امکانات و کالاهای یارانه‌ای استفاده کرده اند.

معاون وزیر کشور ایران با بیان اینکه کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد کمتر از یک هزارم هزینه ای که ایران برای پناهندگان افغان انجام می دهد پرداخته است، تصریح کرد، این در حالی است که برخی کشورها با داشتن پناهندگان کمتر، بودجه بیشتری از این نهادهای بین المللی دریافت می کنند.

میراحمدی وضعیت فعلی افغانستان را محصول اقدامات آمریکا دانست و تصریح کرد، آمریکایی ها منشا بی ثباتی و وضعیت اسفبار در افغانستان هستند و بدون اراده آنها، این شرایط در افغانستان ایجاد نمی شد.

معاون وزیر کشور ایران همچنین همکاری بلغارستان و کشورهای اروپایی با ایران برای مقابله با مواد مخدر را خواستار شد.

جمهوری اسلامی ایران با وجود شرایط تحریمی، با کشف و ضبط بیش از یک هزار تُن مواد مخدر در سال، بیش‌ترین میزان کشفیات مواد مخدر در جهان را به خود اختصاص داده است.

جمهوری اسلامی ایران همچنین به عنوان خط مقدم مبارزه با قاچاق مواد مخدر در جهان بیش از ۱۲ هزار نفر جانباز و شهید در این راه تقدیم کرده است.

سازمان ملل متحد از ایران به عنوان پرچمدار مبارزه با مواد مخدر نام برده است.

انتقاد پاکستان از بی توجهی نهادهای بین المللی درباره وضعیت مهاجران افغان

سفیر تهران در سازمان ملل: میزبانی میلیون‌ها آواره افغان بر اقتصاد ایران فشار آورده است

کلیدواژه