جوزا 03, 1401 11:32 Asia/Kabul
  • اعطای اقامت به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تبعه افغانستانی در ایران
    اعطای اقامت به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تبعه افغانستانی در ایران

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران از صدور پروانه اقامت موقت برای یک میلیون و ۲۰۰ هزار مهاجر افغانستان خبر داد و گفت که این پناهجویان کارت شناسایی دریافت کرده و به خدمات متنوعی دسترسی خواهند داشت.

به گزارش رادیو دری، جواد کریمی قدوسی؛ عضو کمیسیون امنیت ملی پارلمان ایران به نقل از مسوولان در وزارت داخله/کشور ایران می گوید در حالیکه هنوز سرشماری اتباع غیر مجاز افغانستانی جریان دارد، تا کنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر خود را معرفی کرده اند که برای شان اقامت موقت صادر شده است.

 جواد کریمی قدوسی به نقل از مسئولان در وزارت داخله/کشور ایران افزوده است که به اتباع خارجی ثبت نام شده، کارت شناسایی داده می‌شود و بررسی‌هایی هم درباره اعطای کارت بانکی ، حساب بانکی برای حفظ درآمد و سرمایه گذاری و سیم کارت و برخی خدمات دیگر به مهاجرین انجام شده است.

به گفته وی قرار است وزارت کشور ایران، معاونت امور اتباع این وزارتخانه را به یک سازمان ارتقاء دهد تا امکانات و اختیارات بیشتری برای مدیریت مهاجرین داشته باشد.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران امروز با وزیر داخله/کشور ایران درباره وضعیت اتباع افغانستانی جلسه داشته؛ به گفته سخنگوی این کمیسیون، ابهام‌هایی در مورد ساماندهی اتباع خارجی وجود دارد.

عباس‌زاده مشکینی خبر داد که قرار است در زمانی محدود، طرح جدیدی برای ساماندهی اتباع خارجی تهیه شود تا مهاجرین افغانستانی با آسایش زندگی کنند و نگرانی‌های اجتماعی و امنیتی آنها رفع شود.

نیمه ماه حمل/فروردین امسال مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری ایران گفت که پس از به روی کار آمدن طالبان، ورود افغانستانی ها از مرزهای رسمی به ایران، به روزانه حدود ۵ هزار نفر رسیده است.

 هدایتی گفته است این رقم قبل از تحولات افغانستان حدود ۷۰۰ و ۸۰۰ نفر در روز بوده و آمار دقیق جمعیتی از افغانستانی‌ها که از مرزهای غیر رسمی‌ وارد کشور می‌شوند، در دست نیست.

در حالیکه مسوولان دولتی و نمایندگان مجلس ایران می‌گویند آمار دقیقی از مهاجرین افغانستانی در ایران وجود ندارد، 8 ثور امسال وزارت کشور/داخله جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که مهاجرین افغانستانی به «دفاتر پیشخوان دولت» مراجعه کنند تا از آنها سرشماری شود.

آقای وحیدی از مهاجرین افغانستانی و همه اتباع دیگر حاضر در ایران «به طور جدی» خواسته تا در مهلت اعلام شده خود را معرفی کنند.

او گفت «اگر به هردلیلی مراجعه نکنند، از دید ما این امکان وجود دارد که مهاجر تلقی نشوند و حتی ناچار می‌شویم سختگیرانه رفتار کنیم.»

با این حال وزیر کشور ایران گفته «به همه اتباع افغانستانی که در این طرح  شناسایی شرکت کنند، اقامت‌های موقت داده خواهد شد و نگران نباشند.»

طرح سرشماری اتباع غیرمجاز تا ۱۷ جوزا/ خرداد ادامه خواهد داشت و پس از آن تمدید نخواهد شد.

مدیر کل امور اتباع مهاجرین خارجی ایران اعلام کرده است: چنانچه مهاجرین بدون مدرک در طرح سرشماری شرکت نکنند، غیرقانونی تلقی شده و بایستی ایران را ترک کنند.

اتباع افغانستانی فاقدمدرکی که در طرح های سرشماری سال های قبل شرکت نکرده اند و موفق به اخذ نوبت از سایت نشده‌اند می توانند جهت اخذ نوبت و انجام بایومتریک به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه نمایند.

صدور مجوز اقامت موقت برای اتباع افغانستانی بدون مدرک در ایران

کلیدواژه