جوزا 08, 1401 10:59 Asia/Kabul
  • افزایش مبادلات اقتصادی در پایانه‌های مرزی شمال سیستان و بلوچستان
    افزایش مبادلات اقتصادی در پایانه‌های مرزی شمال سیستان و بلوچستان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سیستان و بلوچستان، جنوب شرق ایران از افزابش حجم مبادلات اقتصادی اعم از صادرات، واردات و ترانزیت در پایانه‌های مرزی شمال این استان در ۲ماهه گذشته نسبت به سال قبل خبر داد.

استان سیستان و بلوچستان، جنوب شرق ایران، با بیشترین مرز خاکی و آبی و سابقه تاریخی در مبادلات تجاری، در مهمترین مسیر تجاری دنیای قدیم (جاده ابریشم) و نیز مراودات‌ قومی و فرهنگی و اجتماعی مرزنشینان با کشورهای همسایه این منطقه پهناور از جمله پاکستان و افغانستان، قرار گرفته و همواره در موقعیت صادرات خاص قرار داشته است.
روابط ایران و پاکستان نیز عمری به درازای تاریخ استقلال پاکستان دارد و در سال های اخیر روابط تهران- اسلام آباد در بخش های مختلف رو به رشد بوده است.
پاکستان به ‌عنوان یکی از کشورهای همسایه ایران، با بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز خشکی، پس از عراق دارای طولانی‌ترین مرز مشترک با ایران است.
به گزارش رادیو دری، «ایوب کُرد» مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان سیستان و بلوچستان روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا، مجموع ترانزیت ورودی و خروجی از پایانه‌های مرزی میرجاوه و میلک این استان را در ۲ ماه گذشته یکصد و ۶۳هزار و یکصد و ۸۸ تن عنوان کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۳۴درصدی داشته است.
کُرد با اشاره به میزان ۱۵۰ هزارو ۹۹۸ تن صادرات در۲ماهه نخست سالجاری افزود: گاز مایع، قیر، بنزین، سیمان و فرآورده‌های لبنی عمده ترین کالاهای صادراتی از پایانه‌های مرزی استان سیستان و بلوچستان است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان تصریح کرد: پایانه‌های مرزی استان در زمینه اقتصاد مقاومتی پتانسیل بالایی دارند و به منظور استفاده هرچه بهتر از ظرفیت تخلیه و بارگیری کامیون‌های صادراتی و ترانزیتی در مرز این استان و کشور افغانستان عملیات طرح توسعه محوطه‌ پایانه مرزی میلک و همچنین طرح توسعه سالن مسافری پایانه مرزی میرجاوه با هدف تسهیل وسرعت بخشی به جابجایی وتردد مسافران، ترانزیت و حمل ونقل بین المللی کالا اجرایی می شود.

افزایش صادرات کالا از استان سیستان و بلوچستان ایران به افغانستان

کلیدواژه