جوزا 09, 1401 07:44 Asia/Kabul
  • رئیسی: کشورهای منطقه به مسوولیت خود در قبال معضل ریزگردها عمل کنند
    رئیسی: کشورهای منطقه به مسوولیت خود در قبال معضل ریزگردها عمل کنند

رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: امروز مقابله با ریزگردها تبدیل به خواسته مشترک منطقه ای شده و انتظار از همه کشورهای منطقه این است که به مسولیت های خود در قبال این معضل عمل کنند.

به گزارش رادیو دری؛ سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به تماس تلفنی «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق با اشاره به مشکلات ناشی از طوفان های خاک و هجوم ریزگردها به شهرهای ایران و عراق اظهار کرد: تغییرات آب و هوایی مختص به کشور خاصی نیست و از مرزها عبور می کند.

رئیسی همچنین با ابراز خرسندی از روند رو به پیشرفت حرکت ملت عراق و نیز تعامل گروه‌ها و جریان‌های سیاسی برای تشکیل دولت جدید این کشور گفت: تصویب قانون ممنوعیت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در پارلمان عراق اقدامی مبارک بود.

وی همچنین با اشاره به نزدیک شدن موسم برگزاری راهپیمایی اربعین، تسهیل زمینه حضور زائران ایرانی را خواستار شد.

«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق نیز در این گفتگوی تلفنی با اشاره به دیدار مقامات عراقی با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران گفت: مقرر شده است همکاری برای مقابله با معضل ریزگردها در قالب یک تفاهم‌نامه دنبال شود.

وی تمجید رئیسی از تصمیم پارلمان عراق برای ممنوعیت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را مایه دلگرمی ملت و دولت عراق دانست و گفت: فلسطین، نه فقط مساله مسلمانان، بلکه مساله همه عدالت‌خواهان جهان است و دولت و پارلمان عراق نیز مجموعه‌ای از تصمیمات و اقدامات را در حمایت از ملت فلسطین داشته‌اند.

لازم به ذکر است که طوفان شن و گرد و غبار که نخستین نتیجه ساخت سد بزرگ ترکیه است، در روزهای گذشته آسمان های ایران، سوریه، عراق و اردن را تحت تاثیر قرار داده است.

طوفان گرد و غبار، کشورهای غرب آسیا را به تعطیلی کشاند

کلیدواژه