قوس 06, 1395 16:04 Asia/Kabul
  • روحانی : ثبات منطقه، مبنای تعامل ایران و ترکیه باشد

رییس جمهوری اسلامی ایران گفت: ثبات منطقه، به ویژه عراق و سوریه باید مبنای تعامل ایران و ترکیه باشد.

"حسن روحانی" رییس جمهوری ایران روز شنبه در دیدار "مولود چاووش اوغلو" وزیر امور خارجه ترکیه در تهران تاکید کرد: در شرایط حساس کنونی، همفکری وهمکاری دو کشور به نفع صلح و ثبات منطقه است و می‌تواند در حل مسائل تأثیرگذار باشد.

روحانی با بیان اینکه ایران و ترکیه در اصول مهم منطقه‌ای اتفاق نظر دارند، افزود: حفظ تمامیت ارضی و وحدت ملی درعراق و سوریه، شکل‌‌گیری حکومت دراین کشورها با دموکراسی و رأی و نظر مردم ، جلوگیری از کشتار و تخریب زیربناها و کمک به آوارگان برای بازگشت به خانه‌های خود از اقداماتی است که باید برای حل بحران‌ها در منطقه انجام شود.

رییس جمهوری اسلامی ایران گفت: تلاش مسئولان در استفاده از فرصت‌ها و توانمندی‌های ایران و ترکیه برای اجرایی شدن توافقات درچارچوب افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور ضروری است.

روحانی با اشاره کودتای نافرجام 15 ژوئیه در ترکیه تصریح کرد: مردم این کشور در آن روز نشان دادند به رأی خود و دموکراسی وفادار هستند و این در حالی است که غرب در موضوع دموکراسی از استانداردهای دوگانه‌ای استفاده می‌کند و در مقام عمل به آنچه که درباره دموکراسی می‌گوید، وفادار نیست.

"مولود چاووش اوغلو" وزیر امور خارجه ترکیه نیز در این دیدار ضمن تسلیت شهادت زائران ایرانی در حمله تروریستی حلّه در عراق گفت: نقش ایران در حفظ صلح و مبارزه با تروریسم در منطقه سازنده و ارزشمند است.

چاووش اوغلوو با بیان این که حفظ تمامیت ارضی و اتحاد ملی در عراق و سوریه به نفع ایران و ترکیه و ثبات منطقه‌ است افزود: کشورهای غربی در مسائل منطقه فقط به دنبال منافع خود هستند.

وزیر امور خارجه ترکیه تصریح کرد: امروز تلاش برای برقراری آتش‌بس در سوریه، برقراری وحدت ملی در این کشور، حل مسائل از طریق سیاسی و مبارزه همگانی و مشترک با گروه‌های تروریستی ضروری است. 

"مولود چاووش اوغلو" وزیر امور خارجه ترکیه صبح روز شنبه برای دیدار و گفت وگو با مسوولان جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شد. 

 

کلیدواژه