جوزا 18, 1401 07:34 Asia/Kabul
  • توجیه گروسی درباره محکوم نکردن خرابکاری‌ها در تأسیسات هسته‌ای ایران
    توجیه گروسی درباره محکوم نکردن خرابکاری‌ها در تأسیسات هسته‌ای ایران

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره محکوم نکردن خرابکاری‌ها در تأسیسات هسته‌ای ایران به بهانه‌تراشی روی آورد.

به گزارش رادیو دری، «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای با شبکه «تی‌آر‌تی» درباره امتناع از محکوم کردن خرابکاری‌های رژیم صهیونیستی در تأسیسات هسته‌ای ایران اظهارنظر کرد.

مجری تی‌آر‌تی از گروسی پرسید: «ایران گفته شما تمایلی به محکوم کردن حملات انجام‌شده علیه تأسیسات هسته‌ای این کشور نداشته‌اید و این مسئله باعث ایجاد مشکلاتی شده است. آیا شما تمایلی دارید حملات به سایت‌های هسته‌ ای ایران را محکوم کنید؟»

گروسی بدون دادن پاسخ مشخصی گفت: در موارد مختلف من به صورت آشکار هرگونه اقدام خشونت آمیز علیه هرکس را محکوم کرده‌ام.

توجیه گروسی درباره محکوم نکردن خرابکاری‌ها در تأسیسات هسته‌ای ایران در حالی است که منابع خبری روز سه‌شنبه اعلام کردند که قطعنامه ضد ایرانی ایالات متحده آمریکا و سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه شد. 

در بخش هایی از این سند پیشنهادی که به رویت برخی رسانه‌های غربی رسیده، آمده است: شورای حکام آژانس از ایران می‌خواهد برای انجام تعهدات قانونی خود به صورت فوری اقدام کند و پیشنهاد مدیرکل آژانس در مورد تعامل بیشتر برای شفاف‌سازی و حل و فصل همه مسائل پادمان‌های باقی مانده را بلافاصله بپذیرد. 

این قطعنامه درحالی پیشنهاد شده است که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته پیش با انتشار گزارشی یکسویه و تحریک آمیز ادعا کرد که ایران در ارائه پاسخ‌های «معتبر فنی» به سوال‌های این سازمان درباره پیدا شدن مواد هسته‌ای در سه مکان اعلام نشده، ناکام بوده و به این ترتیب مسائل پادمانی که قرار بود در هماهنگی با توافق اسفند ماه/حوت گذشته میان ایران و آژانس حل و فصل شود، باقی مانده است. 

جمهوری اسلامی ایران اقدام واشنگتن و سه کشور اروپایی را برخلاف رویه دیپلماسی، شتاب‌زده و غیرسازنده دانسته که موجب سخت‌تر و پیچیده‌تر شدن روند مذاکرات وین خواهد شد. 

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در گفت‌ وگوی جمعه گذشته با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد که هرگونه اقدام سیاسی در آژانس، با واکنش متناسب، موثر و فوری جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد. 

کشورهای غربی و به ویژه آمریکا در ادامه عملیات‌های رسانه‌ای و روانی خود بعد از وقفه مذاکرات وین به توجیه‌های متفاوتی برای مقصرنمایی ایران به جای عمل به تعهداتشان جهت احیای برجام متوسل شده‌اند.

گروسی: نمی‌خواهیم همکاری بین ایران و آژانس کاهش یابد

کلیدواژه