جوزا 18, 1401 07:44 Asia/Kabul
  • بیانیه اتحادیه اروپا درباره ایران در جلسه شورای حکام آژانس اتمی
    بیانیه اتحادیه اروپا درباره ایران در جلسه شورای حکام آژانس اتمی

نماینده اتحادیه اروپا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جلسه شورای حکام با موضوع «راستی‌آزمایی و نظارت بر ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد» مدعی شد که کشورهای اروپایی با جامعه بین‌المللی برای حفظ برجام همکاری می‌کنند.

منابع خبری روز سه‌شنبه اعلام کردند که قطعنامه ضد ایرانی ایالات متحده آمریکا و سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه شد. 

جمهوری اسلامی ایران اقدام واشنگتن و سه کشور اروپایی را برخلاف رویه دیپلماسی، شتاب‌زده و غیرسازنده دانسته که موجب سخت‌تر و پیچیده‌تر شدن روند مذاکرات وین خواهد شد. 

به گزارش رادیو دری، در این بیانیه آمده است: اتحادیه اروپا از همه کشورها می‌خواهد که از اجرای این توافقنامه منطبق با قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد (۲۰۱۵) حمایت کنند.

این بیانیه می افزاید: «اتحادیه اروپا از تلاش‌های دیپلماتیک فشرده در کمیسیون مشترک برجام و تماس‌های نماینده عالی اتحادیه اروپا به‌عنوان هماهنگ‌کننده برجام با همه شرکای مربوطه برای بازگشت ایالات متحده به برجام و ازسرگیری اجرای کامل همه تعهدات برجام توسط ایالات متحده و ایران حمایت می‌کند.

صدور بیانیه اتحادیه اروپا درباره ایران در جلسه شورای حکام آژانس اتمی در حالی است که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در گفت‌ وگوی جمعه گذشته با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد که هرگونه اقدام سیاسی در آژانس، با واکنش متناسب، موثر و فوری جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد. 

کشورهای غربی و به ویژه آمریکا در ادامه عملیات‌های رسانه‌ای و روانی خود بعد از وقفه مذاکرات وین به توجیه‌های متفاوتی برای مقصرنمایی ایران به جای عمل به تعهداتشان جهت احیای برجام متوسل شده‌اند.

هشدار ایران به طراحان قطعنامه ضد ایرانی در آژانس

کلیدواژه