جوزا 19, 1401 07:53 Asia/Kabul
  • خطیب‌زاده: پاسخ به قطعنامه ضدایرانی شورای حکام قاطع و متناسب است
    خطیب‌زاده: پاسخ به قطعنامه ضدایرانی شورای حکام قاطع و متناسب است

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، بانیان قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مسئول تبعات بعدی این اقدام دانست و تاکید کرد: پاسخ ایران قاطع و متناسب است.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا و تروئیکای اروپا علیه ایران، روز چهارشنبه به‌رغم مخالفت جدی چین و روسیه در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تصویب رسید. این قطعنامه پس از رأی‌‌گیری با 30 رأی موافق، 2 رأی مخالف (روسیه و چین) و 3 رأی ممتنع (هند، لیبی و پاکستان) به تصویب رسید.

به گزارش رادیو دری، سعید خطیب زاده بامداد پنجشنبه در پاسخ به قطعنامه ضد ایرانی آژانس بین المللی انرژی اتمی در توئیتی نوشت: آمریکا و سه کشور اروپایی با تلاش برای پیشبرد یک قطعنامه برآمده از سوء محاسبه و مشاوره غلط علیه کشوری با شفاف‌ترین برنامه هسته‌ای صلح آمیز در جهان، اغراض کوته‌بینانه خود را فراتر از اعتبار آژانس قرار دادند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران افزود: بانیان این قطعنامه مستقیما مسئول تبعات بعدی هستند. پاسخ ایران قاطع و متناسب است.

این دومین قطعنامه ضد ایرانی است که پس از اجرایی شدن برجام با فشار رژیم صهیونیستی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر می‌شود. 19 ژوئن 2020 (30 خرداد 1399) هم قطعنامه مشابهی توسط سه کشور اروپایی عضو برجام و حمایت آمریکا پیشنهاد و تصویب شد.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای این کشور متهم کرده‌اند.

ایران قویاً این ادعاها را رد و تأکید کرده است که به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از حق دستیابی به فناوری هسته‌ای برای مقاصد صلح آمیز برخوردار است.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند؛ اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

چین و روسیه پیش‌تر مخالفت جدی خود را با قطعنامه ضد ایرانی اعلام کرده بودند.

میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین المللی در وین در توئیتی نوشت که 30 کشور از 35 عضو شورای حکام به این قطعنامه رای موافق دادند. هند، پاکستان و لیبی رای ممتنع و روسیه و چین هم رای منفی دادند.

این دیپلمات روس اضافه کرد: کشورهایی که نماینده بیش از نیمی از جمعیت دنیا هستند از این قطعنامه حمایت نکردند. 

این درحالیست که جمهوری اسلامی ایران اقدام واشنگتن و سه کشور اروپایی را برخلاف رویه دیپلماسی، شتاب‌زده و غیرسازنده دانسته و هشدار داده بود که هرگونه اقدام سیاسی در آژانس، با واکنش متناسب، موثر و فوری جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد.

قطعنامه ضد ایرانی به تصویب شورای حکام آژانس رسید

کلیدواژه