جوزا 25, 1401 07:39 Asia/Kabul
  • گروسی: ایران برنامه‌ای برای ساخت سلاح هسته‌ای ندارد
    گروسی: ایران برنامه‌ای برای ساخت سلاح هسته‌ای ندارد

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: هیچگونه اطلاعاتی وجود ندارد که نشان دهد ایران سلاح هسته‌ای داشته یا آنکه برنامه‌ای برای ساخت سلاح هسته‌ای دارد.

به گزارش رادیو دری، «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه در مصاحبه با شبکه سعودی العربیه افزود: ایران قابلیت‌های هسته‌ای خود را افزایش داده اما به آستانه تولید سلاح هسته‌ای نرسیده و امروز هیچ اطلاعاتی در دست نداریم که نشان دهد ایران سلاح هسته‌ای در اختیار داشته یا برنامه‌ای برای ساخت سلاح هسته‌ای دارد و این موضوع بسیار مهم است.

گروسی مدعی شد: «میزان غنی سازی 60 درصد اورانیوم توسط ایران، بسیار بالا بوده و نزدیک غنی سازی 90 درصد است».

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «تشدید اوضاع به هیچ کدام از طرف‌های مذاکرات هسته‌ای کمک نخواهد کرد».

گروسی ادعا کرد: «در سه مکان در ایران آثار اورانیوم پیدا شده و از ایران درباره این اورانیوم و مکان فعلی آنها و همچنین تجهیزاتی که در این مکان‌ها استفاده شده، سوال پرسیدیم اما تا کنون نتوانستیم این موضوعات را شفاف کنیم».

این اظهارات گروسی در حالی است که قطعنامه پیشنهادی آمریکا و تروئیکای اروپایی علیه ایران، 8 ژوئن /18 جوزا با وجود مخالفت جدی چین و روسیه در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تصویب رسید.

در قطعنامه شورای حکام، غربی ها درخصوص ادعاهای ساختگی درباره پیدا شدن مواد هسته‌ای در سه مکان اعلام نشده در ایران ابراز نگرانی کرده و خواستار همکاری کامل تهران با آژانس بین المللی انرژی اتمی شدند.

جمهوری اسلامی ایران نیز در مقابل به دلیل رویکرد غیرسازنده آژانس و تصویب این قطعنامه، گام‌های عملی متقابلی را اتخاذ کرده که نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و غیرفعال سازی دوربین‌های فرا پادمانی از جمله آنها است.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس مدعی شده بود که اقدام ایران در تلافی قطعنامه سرزنش آمیز شورای حکام و خاموشی برخی از دوربین های نظارتی این سازمان، "ضربه ای مرگبار" به مذاکرات بازگشت آمریکا به برجام است.

ایران به دنبال خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام  (8 مه 2018)  تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند اما اروپایی ها تاکنون هیچ موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌ داده شده برای حفظ این توافق کسب نکردند.

موضع گیری انفعالی گروسی درباره خرابکاری ها در تاسیسات هسته ای ایران

کلیدواژه