سرطان 01, 1401 07:38 Asia/Kabul
  • ایران، استفاده از تحریم‌ها به عنوان اهرم سیاسی را محکوم کرد
    ایران، استفاده از تحریم‌ها به عنوان اهرم سیاسی را محکوم کرد

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با اشاره به وضعیت وخیم انسانی در افغانستان، سوریه، فلسطین و یمن، تحمیل تحریم‌ها توسط برخی دولت‌ها به عنوان اهرم سیاسی در روابط دوجانبه را محکوم کرد.

به گزارش رادیو دری، «مجید تخت روانچی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد روز سه شنبه در نشست اکوسوک ضمن حمایت از بیانیه‌ای که نماینده پاکستان از طرف گروه ۷۷ و چین ارائه کرد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران اقدامات قهری یکجانبه را یکی از موانع اصلی بر سر راه تلاش‌های بین‌المللی برای ارائه کمک‌های بشردوستانه و همچنین یکی از منابع اصلی ایجاد بحران‌های انسانی در سراسر جهان می‌داند.

نماینده پاکستان به نمایندگی از گروه ۷۷ و چین در سخنرانی خود به آثار منفی اجتماعی و اقتصادی اقدامات اجباری یکجانبه (تحریم‌های یکجانبه) اشاره کرده و بر پیامدهای منفی این تحریم‌ها بر ظرفیت کشورهای هدف برای پاسخگویی مؤثر به چالش‌های بشردوستانه از جمله همه گیری کووید-۱۹ تاکید و تعهد دولت‌ها برای لغو و خودداری از اعمال آن تحریم‌ها را یادآوری کرد.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که در معرض انواع بلایای طبیعی از جمله زلزله، خشکسالی، گرد و غبار و طوفان شن و سیل  قرار دارد که منابع ما را تحلیل می برد، از تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی به شدت آسیب دیده است.

روانچی تاکید کرد: تمام اصول و اهداف منشور ملل متحد، به ویژه احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها، باید توسط همه کشورها و همچنین سازمان‌های کمک‌های بشردوستانه به شدت رعایت شود.

تخت روانچی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بر اهمیت فعالیت‌های کمک‌های انساندوستانه از جمله سیستم واکنش بشردوستانه سازمان ملل متحد با حفظ ماهیت صرفاً انسان دوستانه آن تأکید می‌کند، گفت: این سازمان باید اطمینان دهد که تمام کمک‌های بشردوستانه بین تمام جمعیت‌های نیازمند بدون تبعیض و بدون دخالت بی مورد توزیع می‌شود.

روانچی: کمک‌های بشردوستانه نباید سیاسی شود

کلیدواژه