سرطان 15, 1401 18:27 Asia/Kabul
  • کاظمی قمی بر اتصال زیرساخت های اقتصادی ایران و افغانستان تاکید کرد
    کاظمی قمی بر اتصال زیرساخت های اقتصادی ایران و افغانستان تاکید کرد

نماینده ویژه رئیس‌جمهوری ایران در امور افغانستان بر اتصال زیرساختهای اقتصادی دو کشور از طریق مرزها و تقویت تجارت مرزی تاکید کرد.

به گزارش رادیو دری؛ حسن کاظمی قمی  نماینده ویژه رئیس‌جمهوری ایران در امور افغانستان امروز در کمیته همکاریهای مشترک استانهای هم‌مرز ایران با افغانستان در مشهد گفت: اگر بخواهیم تهدید ناشی از ناامنی در داخل افغانستان را کم کنیم، باید زیرساختهای اقتصادی ۲ کشور را از طریق مرز به هم متصل  و تجارت مرزی را قدرتمند کنیم.

کاظمی قمی همچنین به اهمیت جذب سرمایه گذاری در خصوص فعالیت های مرزی اشاره کرد و گفت: لازم است نمایندگان بخش خصوصی هر یک از استان های هم مرز با افغانستان در کمیته هماهنگی استانهای مرزی حضور داشته باشند.

ترمیم تجهیزات ایستگاه راه‌آهن روزنک افغانستان  در ولایت هرات و مشارکت سرمایه‌گذاران در تکمیل خط آهن خواف -هرات از دیگر موضوعات این نشست بود.

نماینده ویژه رئیس‌جمهوری ایران در امور افغانستان در این باره گفت: موضوع راه آهن خواف-هرات فقط مساله ساخت یک راه آهن نیست، بلکه موضوع ایجاد یک کریدور ریلی از مسیر ایران است.

کاظمی قمی افزود:  یکی از کشورهای شمال افغانستان اخیرا طرح ساخت خط آهن از شمال تا جنوب افغانستان و در نهایت اتصال به بندر گوادر پاکستان را ارائه کرده است، اما ما معتقدیم هزینه ایجاد کریدور خواف - هرات تا شمال افغانستان نصف هزینه کریدور ریلی شمال تا جنوب افغانستان است.

جمهوری اسلامی ایران در مجموع ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان در جوار ولایات هرات، فراه و نیمروز آن کشور با استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان دارد و از سه مرز میلک، میل ۷۸ و دوغارون تبادلات تجاری خود را با همسایه شرقی انجام می‌دهد.  

تلاش برای ترمیم راه آهن خواف-هرات

اعلام آمادگی مرزبانی ایران برای فعالیت شبانه‌روزی در گمرکات مرزی با افغانستان

 

کلیدواژه