سرطان 28, 1401 14:36 Asia/Kabul
  • ایران، قراردادهای بلندمدت را برای تامین برق کشورهای همسایه پیگیری می‌کند
    ایران، قراردادهای بلندمدت را برای تامین برق کشورهای همسایه پیگیری می‌کند

وزیر نیرو ایران گفت: حرکت به سوی انعقاد قراردادهای راهبردی بلندمدت در بخش برق به ویژه با کشورهای همسایه از محورهای دیپلماسی پویای منطقه‌ای دولت بوده است.

به گزارش رادیو دری؛ علی‌اکبر محرابیان در گفت‌وگو با رسانه ها گفته است: ایران، قدرت اول تولید برق غرب آسیاست و بر اساس گزارش‌های بین‌المللی، بزرگترین ظرفیت تولید و توزیع برق در بین کشورهای غرب آسیا متعلق به ایران است.

وی افزود: با وجود کند شدن روند توسعه صنعت برق در سال‌های گذشته، همچنان ایران قدرتمند‎ترین کشور برقی منطقه به حساب می‌آید و به واسطه گسترش دانش بومی، نه‌تنها در زمینه‌های ساخت، ارتقا، تعمیرات و نگهداری واحدهای نیروگاهی جزء معدود کشورهای خودکفا در دنیا هستیم، بلکه صادرات قابل توجه انواع خدمات مهندسی در حوزه برق را در دستور کار داریم.

وزیر نیرو ایران با بیان اینکه در این کشور در زمان‌های زیادی از سال، مازاد تولید برق وجود دارد اضافه کرد: با سرعت بخشیدن به توسعه ظرفیت نیروگاهی تلاش می‌کنیم  در گام اول انرژی مورد نیاز داخلی را تامین و سپس زمینه گسترش همکاری‌های برقی با سایر کشورهای همسایه را مهیا کنیم.

محرابیان افزود: در همین زمینه، اخیرا بسترها برای نخستین همکاری بلندمدت در بخش برق با کشور عراق مهیا و قرارداد مهم و راهبردی با این کشور امضا شده است.

وی با اشاره به موارد همکاری برقی ایران و عراق گفت: با توجه به خودکفایی ایران در دانش فنی ساخت نیروگاه، تاکنون ساخت 1950 مگاوات نیروگاه تولید برق به همت شرکت‌های ایرانی با سرمایه‌گذاری طرف عراقی اجرایی شده است و همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان بخش خصوصی ایران نیز در حال ساخت 1700 مگاوات نیروگاه در این کشور هستند.

سرمایه گذاری ایران در تولید برق افغانستان

آمادگی ایران برای نوسازی و توسعه صنعت برق افغانستان

کلیدواژه