سرطان 30, 1401 09:57 Asia/Kabul
  • آینده روشن ائتلاف چین، روسیه و ایران
    آینده روشن ائتلاف چین، روسیه و ایران

سفیر ایران در روسیه، ائتلاف چین، روسیه و ایران را ائتلاف بزرگ آینده دنیا توصیف کرد.

«کاظم جلالی» سفیر ایران در روسیه چهارشنبه شب در برنامه گفت و گوی ویژه خبری­ شبکه خبر تلویزیون ایران با موضوع "مشارکت راهبردی منطقه، زمینه ساز توسعه و امنیت" گفت: هندسه نوین قدرت جهانی در حال شکل گیری است.

جلالی در تشریح نقش جمهوری اسلامی ایران و روسیه در قدرت جهانی و روشن‌ترشدن اهمیت آن برای منطقه و نظام بین‌الملل افزود: روسیه، همسایه شمالی ایران، کشوری قدرتمند و دارای توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بالایی است و در کنار آن جمهوری اسلامی ایران هم در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی، کشور قدرتمند است؛ آنچه که خودش را نشان می‌دهد یک نوع ائتلاف سازی در داخل منطقه است و این ائتلاف سازی طبعاً مورد نگرانی قدرت‌های بزرگ و به ویژه آمریکا می شود.

«محمد فرازمند» سفیر ایران در آنکارا نیز در این برنامه گفت و گوی ویژه خبری در تشریح مهمترین موضوعات دوجانبه در روابط ایران و ترکیه از جمله تأمین امنیت، حفظ تمامیت ارضی سوریه و مبارزه با تروریسم گفت: در اجلاس تهران، سران سه کشور ایران، ترکیه و روسیه بر تمامیت ارضی سوریه تأکید کردند و یادآوری شد مسأله سوریه و بازگشت ثبات به این کشور راه حل نظامی ندارد.

« علی اصغر خاجی» دستیار ارشد وزیر امورخارجه ایران در امور ویژه سیاسی هم در ارتباط زنده تلفنی با برنامه گفت وگوی ویژه خبری گفت: هفتمین اجلاس سران  روند آستانه با موفقیت برگزار شد و کشور‌های منطقه موفق شدند الگوی ائتلاف سازی را فراهم کنند که بتواند در سطح منطقه کارآیی داشته باشد.

هفتمین اجلاس کشورهای ضامن روند آستانه عصر سه‌شنبه به میزبانی تهران و با حضور رئیسان جمهوری ایران، ترکیه و روسیه برگزار شد.

مذاکرات آستانه با ابتکار عمل ایران و روسیه و همراهی ترکیه ژانویه ۲۰۱۷ در آستانه قزاقستان با هدف حل و فصل منازعات سوریه و پایان بخشیدن به جنگ، آوارگی و ویرانی در این کشور آغاز شد. 

آغاز اجلاس آستانه با حضور روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه در تهران

کلیدواژه