امیرعبداللهیان: تردیدی در اراده ایران برای رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار وجود ندارد
(last modified 1401-05-06T04:08:27+00:00 )
اسد 06, 1401 08:38 Asia/Kabul
  • امیرعبداللهیان: تردیدی در اراده ایران برای رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار وجود ندارد
    امیرعبداللهیان: تردیدی در اراده ایران برای رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار وجود ندارد

وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگوی تلفنی با بورل با بیان این‌که هیچ تردیدی در اراده ایران برای رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار وجود ندارد، گفت: اگر آمریکا با واقع بینی در مسیر حصول توافق گام بردارد، توافق خوب در دسترس است.

دور هشتم مذاکرات وین درباره لغو تحریم‌های ظالمانه ایران که از دسامبر 2021 آغاز شده بود، مارس 2022 به پیشنهاد «جوزپ بورل» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، وارد یک دوره تنفس شد و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند.

از آن زمان تا کنون روند مذاکرات به دلیل تعلل در تصمیم‌گیری آمریکا برای جبران اقدامات غیرقانونی این کشور در قبال ایران و برجام، متوقف بود اما پس از سفر اخیر «جوزپ بورل» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران و دیدار با مقامات عالی‌رتبه ایران، مذاکرات با هدف رفع تحریم ها، روزهای (28 و 29 ژوئن) در دوحه قطر برگزار شد.

به گزارش رادیو دری، پس از آنکه «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یادداشتی عنوان کرد که متنی را روی میز گذاشته‌ام که در آن، رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای برای احیای برجام به تفصیل شرح داده شده‌، عصر چهارشنبه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی تلفنی با «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آخرین وضعیت مذاکرات برای رفع تحریم‌ها را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روزسه‌شنبه در یادداشتی در روزنامه فایننشال‌تایمز درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها نوشت: «بعد از 15 ماه مذاکرات فشرده و سازنده در وین و تعاملات بی‌شمار با طرف‌های برجام و آمریکا من به این جمع‌بندی رسیده‌ام که فضای برای مصالحه‌های مهم اضافی به پایان رسیده است. من اکنون روی میز متنی گذاشته‌ام که در آن، رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای برای احیای برجام به تفصیل شرح داده شده‌ است. این متن، بهترین توافقی است که من به عنوان تسهیل‌کننده مذاکرات آن را ممکن می‌بینم. توافق بی‌نقصی نیست اما در آن به همه عناصر ضروری پرداخته شده و در بردارنده مصالحه‌های سخت حاصل‌شده توسط همه طرف‌ها است.

امیرعبداللهیان در این گفت‌وگوی تلفنی، از تلاش‌های جوزپ بورل و انریکه مورا معاونش قدردانی کرد و گفت: هیچ تردیدی در اراده دولت جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار وجود ندارد.

وی افزود: اگر آمریکا با واقع بینی در مسیر دستیابی به راه حل و حصول توافق گام بردارد، توافق خوب قابل دسترس همه طرف‌ها خواهد بود.

وزیر امور خارجه ایران یادآور شد که جمهوری اسلامی ایران از آغاز مذاکرات تاکنون همواره حسن نیت و اراده جدی خود را برای رسیدن به توافق نشان داده است و با اشاره به متن ارائه شده اخیر از سوی بورل تاکید کرد: ایران از تداوم مسیر دیپلماسی و‌ مذاکره استقبال می‌کند. 

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: آمریکا همواره اظهار می‌کند که خواهان توافق است، پس باید در متن توافق و در عمل این رویکرد مشاهده شود.

جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این گفت‌وگو اظهار داشت: طرف ایرانی تاکنون اراده مثبت و جدی در روند مذاکرات از خود نشان داده و اکنون زمان آن است که مذاکرات به نتیجه مطلوب برسد.

بورل بار دیگر بر آمادگی خود و معاونش برای تسهیل و تسریع این روند از طریق ارتباط و رایزنی با همه طرف‌ها تأکید کرد.

طرفین در این گفت‌وگو در خصوص چگونگی ادامه مسیر، بحث و تبادل نظر کردند.

امیرعبداللهیان: آمریکا واقع‌بین باشد تا توافق امکان پذیر شود

بورل: فشار حداکثری علیه ایران شکست خورد

کلیدواژه