اسد 11, 1401 09:21 Asia/Kabul
  • بلینکن مدعی آمادگی آمریکا برای بازگشت به برجام شد
    بلینکن مدعی آمادگی آمریکا برای بازگشت به برجام شد

 آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا مدعی شد واشنگتن همچنان آماده برداشتن گام به جلو و بازگشت به برجام است.

مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. با وجود اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

به گزارش رادیو دری؛ آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه که برای شرکت در دهمین کنفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای ( ان پی تی) به نیویورک سفر کرده است، مدعی شد ما همچنان معتقدیم که بازگشت به پایبندی متقابل برجام بهترین مسیر پیش روی برای محدود کردن برنامه هسته ای ایران و جلوگیری از هرگونه بحران است.

وی ادعا کرد: اتحادیه اروپا بر اساس چندین ماه مذاکره بهترین پیشنهاد را مطرح کرده است. اما باید ببینیم ایران آماده گام به جلو است یا خیر.

بلینکن روز دوشنبه هم در سخنرانی‌اش در کنفرانس بازنگری ان پی تی بدون اشاره سیاست دوگانه دیپلماسی و فشار دولت بایدن مدعی شد: بازگشت به برجام همچنان بهترین نتیجه برای آمریکا، ایران و جهان است.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر بارها اعلام کرده است با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

 بلینکن: خروج از برجام بدترین تصمیم سیاست خارجی آمریکا بود

کلیدواژه