امیرعبداللهیان: آمریکایی‌ها باید واقع‌بینانه برخورد کنند
(last modified Fri, 26 Aug 2022 09:57:00 GMT )
سنبله 04, 1401 14:27 Asia/Kabul
  • امیرعبداللهیان: آمریکایی‌ها باید واقع‌بینانه برخورد کنند
    امیرعبداللهیان: آمریکایی‌ها باید واقع‌بینانه برخورد کنند

 وزیر امورخارجه ایران گفت: اگر آمریکایی‌ها واقع‌‍بینانه برخورد کنند، رسیدن به توافق برای لغو تحریم های ظالمانه ضد ایران دست یافتی است.

به گزارش رادیو دری،«حسین امیر عبداللهیان» وزیر امورخارجه ایران روز جمعه در دیدار با «حسین موینی» رئیس جمهوری زنگبار با بیان اینکه برای لغو تحریم های ایران، تلاش‌های زیادی صورت گرفته است و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران  و طرفهای مقابل برای رسیدن به توافق در حال طی کردن مراحل پایانی کار هستند.
امیرعبداللهیان با قدردانی از مساعدت‌ها و تعاملات تانزانیا و زنگبار در دوران تحریم های ظالمانه ایران، خطاب به رئیس جمهوری زنگبار گفت: ایران دارای مقام پنجم در حوزه‌هایی مانند های‌تک، پزشکی و دانش است، و آمادگی دارد این  تجربیات را به زنگبار و تانزانیا انتقال دهد.
امیر عبداللهیان با اشاره به ظرفیت‌های مختلف جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های پزشکی، دارو، کشاورزی، آموزش پزشکی، شیلات و ... تصریح کرد: در حوزه تولید برق و استفاده از انرژی خورشیدی، ایران دارای  تکنولوژی بالایی است و در حال حاضر تنها یک شرکت ایرانی مشغول ساخت نیروگاه سه هزار مگاواتی در جنوب عراق بوده که فاز اول آن تمام شده است.
وزیر امور خارجه ایران با طرح پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک اقتصادی ایران و زنگبار، پیشنهاد کرد نمایشگاه‌های تخصصی اقتصادی-صنعتی در ایران و زنگبار تشکیل شود؛همچنین مبادلات علمی و دانشگاهی گسترش یابد و در کنار آن دیپلماسی پارلمانی نیز توسعه پیدا کند.
رئیس جمهوری زنگبار نیز با قدردانی از دعوت رئیس جمهوری ایران از او برای سفر به ایران، همکاری با جمهوری اسلامی ایران در حوزه های  صنایع دریایی و شیلات،استخراج نفت و گاز و همچنین تاسیس پارک‌های فن‌آوری، کشاورزی، آموزش، سدسازی، جاده‌سازی و ... را خواستار شد.

 امیرعبداللهیان: همکاری با مالی در حوزه‌های مختلف از اولویت‌های دستگاه دیپلماسی ایران است

کلیدواژه