تمدید تحریم‌های ایران در سنای آمریکا
(last modified 1395-09-12T03:55:20+00:00 )
قوس 12, 1395 08:25 Asia/Kabul
  • تمدید تحریم‌های ایران در سنای آمریکا

لایحه تمدید ده ساله تحریم های ایران، با نود و نه رای مثبت و بدون رای منفی، روز پنجشنبه در سنای آمریکا تصویب شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، پیش از این مجلس نمایندگان آمریکا نیز لایحه تمدید قانون ده ساله تحریم‌های ایران را با حمایت هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات تصویب کرده بود.

این لایحه با 419 رای موافق در برابر یک رای مخالف در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد.

تمدید ده ساله قانون تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی "دونالد ترامپ" در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا انجام می‌شود که از سیاست دولت کنونی این کشور در قبال ایران انتقاد کرده است.

این قانون برای تمدید نهایی باید از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا امضاء شود.

حامیان لایحه تمدید قانون یک دهه‌ای تحریم‌های ایران مدعی هستند، تمدید قانون تحریم‌های ایران به آمریکا امکان می‌دهد تهران را در صورت پایبند نبودن به مفاد توافقنامه هسته‌ای مجازات کند.

این در حالی است که دولت آمریکا از زمانی که برنامه جامع اقدام مشترک "برجام" در جدی 1394 اجرایی شده، به تعهدهای خود درچاچوب توافق هسته‌ای عمل نکرده است.

قانون تحریم‌های ایران (معروف به قانون داماتو) نخستین بار در سال 1996 در کنگره آمریکا تصویب شد و از آن زمان تاکنون چند مرتبه تمدید شده است.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده است که تمدید قانون تحریم‌های ایران به معنی تصویب تحریم‌های جدید و نقض آشکار توافق هسته‌ای است.

"علی شمخانی"، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران خاطر نشان کرده بود: اگر آمریکایی‌ها قانون "داماتو" را تمدید کنند، ایران بسته فنی برای پاسخ آماده کرده است.