قوس 13, 1395 12:10 Asia/Kabul
  • پیشنهاد احداث شهرک سرمایه‌گذاری مشترک ایران و هند در بندر چابهار

رئیس اتاق بازرگانی ایران پیشنهاد کرد شهرک سرمایه‌گذاری مشترک جمهوری اسلامی ایران و هند در بندر چابهار، جنوب شرق ایران، احداث شود.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما؛ "غلامحسین شافعی" رئیس اتاق بازرگانی ایران روز شنبه در نشست مشترک بازرگانان ایران و هند در دهلی‌نو، با بیان اینکه بازرگانان و صنعت‌گران ایران آماده گسترس همکاری با هند هستند گفت: سرمایه‌گذاری مشترک در ایجاد شهرک صنعتی در بندر چابهار و راه‌اندازی شرکت حمل و نقل مشترک بین ایران و هند از پیشنهادهای تهران برای گسترش روابط اقتصادی دو کشور است.

شافعی انرژی، ترانزیت و سرمایه‌گذاری مشترک را سه محور اصلی روابط اقتصادی هند و ایران دانست و افزود با سرمایه‌گذاری هندی‌ها در بندر چابهار، هزینه‌های ترانزیت صادرات هند کاهش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.

رئیس اتاق بازرگانی ایران، میزان تبادل تجاری ایران و هند را مناسب اقتصاد دو کشور ندانست و گفت دستیابی به ارزش مبادلات تجاری 15 میلیارد دلار در کوتاه مدت و 30 میلیارد دلار در دراز مدت بین ایران و هند دور از انتظار نیست.

نسست مشترک تجار و بازرگانان ایرانی و هندی با حضور "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران و "دارمندرا پرادهان"، وزیر نفت هند در دهلی‌نو (پایتخت هند) روز شنبه آغاز شد.

وزیر امور خارجه ایران در صدرهیاتی برای شرکت در نشست اقتصادی و سیاسی، شرکت در کنفرانس قلب آسیا و گفت وگو با مقامات عالی‌رتبه هند، به این کشور سفر کرده است. 

کلیدواژه