ظریف: روابط تجاری ایران و هند فراتر از انرژی است
(last modified 1395-09-13T09:40:02+00:00 )
قوس 13, 1395 14:10 Asia/Kabul
  • ظریف: روابط تجاری ایران و هند فراتر از انرژی است

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به فرصت‌های اقتصادی و تجاری ایران و هند گفت روابط تجاری و بازرگانی دو کشور فراتر از نفت، گاز و انرژی است.

"محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران روز شنبه در نشست مشترک بازرگانان ایرانی و هندی در دهلی‌نو، با تاکید بر گسترش روابط دو کشور افزود اقتصاد ایران و هند به عنوان بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده انرژی، مکمل یکدیگر است.

ظریف با اشاره به روابط تاریخی و فرهنگی ایران و هند تصریح کرد جمهوری اسلامی ایران هرگز همکاری هند را در دوران دشوار تحریم‌ها فراموش نمی‌کند.

وزیر امور خارجه ایران به تعهد تهران برای توسعه همکاری و تجارت با دهلی‌نو اشاره و خاطرنشان کرد هند باید زمینه تسریع تجارت بین این کشور و ایران را فراهم کند.

ظریف، بندر چابهار در جنوب شرق ایران را زمینه مناسبی برای همکاری مشترک با هند دانست و افزود سرمایه‌گذاری در چابهار نه فقط برای ایران و هند، بلکه برای منطقه از اهمیت برخوردار است.

وزیر امور خارجه ایران، بندر چابهار و کریدور شمال و جنوب را سبب رونق اقتصادی منطقه دانست و خاطرنشان کرد چابهار می‌تواند هند را به افغانستان، آسیای مرکزی، روسیه و اروپا متصل کند.

نسست مشترک تجار و بازرگانان ایرانی و هندی با حضور وزیر امور خارجه ایران و "دارمندرا پرادهان"، وزیر نفت هند در دهلی‌نو (پایتخت هند) برگزار شده است.

وزیر امور خارجه ایران در صدرهیاتی برای شرکت در نشست اقتصادی و سیاسی، شرکت در کنفرانس قلب آسیا و گفت وگو با مقامات عالی‌رتبه هند، به این کشور سفر کرده است. 

 

کلیدواژه