سنبله 25, 1401 13:42 Asia/Kabul

در بیست و دومین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که به میزبانی کشور ازبکستان درحال برگزای است، عضویت رسمی جمهوری اسلامی ایران در این سازمان اعلام شد.

به گزارش رادیو دری، امروز جمعه و در بیست و دومین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که به میزبانی ازبکستان در شهر سمرقند در حال برگزاری است، به صورت رسمی، عضویت کامل ایران در سازمان شانگهای توسط رییس جمهور ازبکستان اعلام شد که با تشویق حاضران همراه بود.

بیست و دومین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در سمرقند ازبکستان امروز جمعه با «سید ابراهیم رییسی» رییس جمهور اسلامی ایران و ریاست «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان آغاز شده است.

سران کشورهای چین، روسیه، هند، ایران، ازبکستان، قزاقستان، بلاروس، ترکیه، آذربایجان، قرقیزستان، پاکستان، مغولستان، تاجیکستان و ترکمنستان و ژانگ مینگ دبیر کل سازمان همکاری شانگهای و روسلان میرزایف رئیس کمیته اجرایی ساختار منطقه‌ای ضدتروریسم سازمان همکاری شانگهای حضور دارند.

اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای هر ساله با محوریت موضوع استراتژی همکاری‌های چندجانبه و حوزه‌های اولویت‌دار توسعه، رسیدگی به موضوعات مهم و تقویت همکاری‌های اقتصادی و سیاسی اعضا برگزار می‌شود.

«سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران که به دعوت رسمی همتای ازبکستانی خود به سمرقند سفر کرده است، سفر سه روزه خود به ازبکستان را از روز چهارشنبه آغاز کرد و در روز نخست نشست های دو جانبه تهران و تاشکند ۱۷ سند همکاری میان دو کشور امضاء شد.

اسناد عضویت ایران در سازمان شانگهای نیز در روز نخست به امضای حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران رسید.

در روز دوم این سفر نیز رییسی با رئیسان جمهور روسیه، پاکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و دبیر کل سازمان همکاری شانگهای دیدار و گفت و گو کرد و توسعه روابط همسایگی و منطقه ای را سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران برشمرد.

رییس جمهوری اسلامی ایران امروز با رئیسان جمهوری چین و بلاروس دیدار کرد و پس از حضور در اجلاس شانگهای، تاشکند را به مقصد تهران ترک می کند.

آغاز نشست روسای جمهور کشورهای عضو شانگهای در «سمرقند»

کلیدواژه