سنبله 30, 1401 18:12 Asia/Kabul
  • رئیسی در سازمان ملل: جنایت‌ ترور سردار سلیمانی را از طریق یک دادگاه عادلانه دنبال می‌کنیم
    رئیسی در سازمان ملل: جنایت‌ ترور سردار سلیمانی را از طریق یک دادگاه عادلانه دنبال می‌کنیم

رئیس جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تاکید کرد: ما اجرای عدالت و محاکمه آمر و مباشر شهادت سپهبد قاسم سلیمانی را از طریق یک دادگاه عادلانه تا رسیدن به نتیجه قطعی دنبال خواهیم کرد.

به گزارش رادیو دری؛ سید ابراهیم رئیسی عصر  امروز به وقت تهران  در هفتاد و هفتمین اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اشاره به اذعان رئیس ‌جمهوری سابق آمریکا به نقش این کشور در ایجاد داعش را آمریکا اظهار کرد:  دولتی از آن طرف کره زمین، تصمیم گرفت که جغرافیای منطقه‌ ما را به قیمت ریختن خون صدها هزار زن و کودک، دوباره خط‌کشی کند، اما جمهوری اسلامی، این پروژه را متوقف کرد و سپس به عقب راند.

وی با بالا بردن تصویر سردار شهید قاسم سلیمانی افزود: قهرمان جنگ علیه تروریسم و نابودکننده داعش کسی جز سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی نبود که در راه آزادی ملت‌های منطقه به شهادت رسید و رئیس جمهوری سابق آمریکا سند این جنایت را به اسم خود ثبت کرد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: رسیدگی عادلانه قضایی به جنایتی که رئیس جمهوری سابق آمریکا به آن اعتراف کرده، خدمت به انسانیت است تا از این پس ظلم زبون شود و عدالت، سربلند باشد.

 

 رئیسی: ایران به دنبال ساخت سلاح هسته ای نیست

رئیس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به برخورد دوگانه غرب در قبال برنامه صلح آمیز هسته ای ایران اظهار کرد:  به عنوان نماینده‌ ملت بزرگ ایران صریحا اعلام می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران به دنبال ساخت سلاح اتمی نیست و این سلاح جایی در دکترین دفاعی ما ندارد.

رئیسی گفت: این حکم حکومتی در فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی (حفظه‌الله) اعلام شده است و برای دولت و ملت ایران، فتوای شرعی رهبر معظم انقلاب اسلامی از هر نظارت بین‌المللی نافذ تر است.

وی تصریح کرد: این در حالی است که دولت‌های مدعی، هم تولید سلاح‌های هسته‌ای را ادامه داده و هم به کار برده‌اند و هم این تسلیحات را به رژیم صهیونیستی هدیه داده‌اند؛ کشورهایی که باید خلع سلاح شوند، جایزه می‌گیرند و کشورهایی که به تعهدات خود پایبند بوده‌اند، حتی از حقوق مندرج در ان.پی.تی نیز محروم می‌شوند.

به گفته رئیسی، در حالیکه برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران تنها دو درصدِ برنامه های هسته‌ای جهان را شامل می‌شود، ۳۵ درصد بازرسی‌ها از تاسیسات ایران است.

رئیس جمهوری اسلامی ایران  با اشاره به نقض عهد آمریکا در موضوع توافق هسته ای و اعمال تحریم علیه ملت ایران اضافه کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۱۵ بار در گزارش‌های خود اعلام کرده که ایران به مفاد توافق کاملاً پایبند بوده است

 

رئیسی ابزار تحریم را سلاح کشتار جمعی و همراهی و سکوت در مقابل تحریم ها را رضایت دادن به ظلم توصیف و در عین حال تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با امکانات وسیع و ارتباطات گسترده با جهان، آثار تحریم‌ها را یکی پس از دیگری خنثی و فرصت‌های جدیدی را خلق کرده و به اذعان رسمی دولت آمریکا، سیاست فشار حداکثری علیه ایران شکست مفتضحانه خورده است.

 رئیسی منطق مذاکراتی ایران را «پایبندی به تعهدات» خواند و افزود: ما تجربه‌ خروج آمریکا از برجام و بیش از یک سال و نیم تعلل دولت کنونیِ آمریکا در بازگشت به تعهداتِ خود را پیش چشم داریم و همین امروز که دولت آمریکا از بازگشت به تعهدات خود سخن می‌گوید، صدای دیگری از داخل آن کشور تعهدپذیر بودن آمریکا را زیر سوال می‌برد. آیا با آن تجربه و این چشم‌انداز، می‌توانیم در موضوع مهمِ تضمینِ پایداریِ توافق، با مسامحه عمل کنیم؟

وی در عین حال تاکید کرد : ما نشان داده‌ایم که اگر منافع ملت ایران تضمین شود، اراده‌ای قوی برای حل عادلانه این موضوع داریم و معتقدیم گره توافق هسته‌ای از همان جایی باید باز شود که گره خورده است.

 

رئیسی: صهیونیست ها  بزرگ‌ترین زندان روی زمین را در غزه برپا کرده اند

رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سابقه هفتاد ساله رژیم صهیونیستی در آپارتاید، تجاوزگری و کشتار زنان و کودکان منطقه یادآور شد: صهیونیست ها  بزرگ‌ترین زندان روی زمین را در غزه برپا کرده اند و استمرار شهرک‌سازی و تصاویر شیون و گریه مظلومان فلسطینی در اثر غصب اراضی،‌ منازل و مزارع آنان و کشتار فرزندانشان به همه نشان می‌دهد هفت دهه ظلم و اشغالگریِ اسرائیل پایان ندارد.

وی تاکید کرد: دولتهای مدعی آزادی و دموکراسی باید پاسخ بدهند که چرا از فرمول روشن و عادلانه جمهوری اسلامی برای حل مسئله فلسطین فرار می‌کنند؟ در فلسطین مظلوم، ما به سیاست فلسطینِ واحد معتقدیم. همه سرزمین فلسطین «از بحر تا نهر» متعلق به ساکنان اصلی این سرزمینِ تاریخی و مقدس است و راه حل مساله فلسطین فقط مراجعه به آراء همه فلسطینی‌ها اعم از مسلمان و مسیحی و یهودی در قالب برگزاری یک همه پرسی فراگیر است.

رئیس جمهوری اسلامی ایران همچنین  با تاکید بر اینکه میل به برقراری عدالت به عنوان ودیعه الهی در وجود همگان است افزود: ایران از جهانی شدن عدالت حمایت می‌کند، زیرا عدالت وحدت‌ آفرین و ظلم جنگ افروز است.

رئیسی گفت: انباشت بی عدالتی موجب حرکت مردم می شود؛ هر چند بسیاری از حرکت ها به بلوغ انقلاب نرسیده اند و بسیاری از انقلاب ها از مسیر اصلی خود منحرف شده اند، اما موفقیت برخی انقلاب ها مانند ایران در تداوم ماهیت انقلاب اسلامی، امید به برقراری عدالت را در دل مردم جهان زنده و پابرجا نگه داشته است

رئیس جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: انقلاب ایران، حرکت ملت ایران به سمت حقیقت بود که با وجود فتنه های مختلف توانسته است از کرامت آرمان‌های خود صیانت کند.

هفتاد و هفتمین اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با حضور هیأت‌های سیاسی و سران کشورها از روز سه‌شنبه (۲۰ سپتامبر) با سخنرانی «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در مقر اصلی سازمان ملل در نیویورک آغاز شده است.

رئیسی: سازمان ملل متحد نباید سازمان دولت های قدرتمند باشد

رئیس جمهوری ایران برای شرکت در نشست سازمان ملل عازم نیویورک شد

کلیدواژه