میزان 19, 1401 08:37 Asia/Kabul
  • ادعای جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت غنی‌سازی ایران
    ادعای جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت غنی‌سازی ایران

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی، ادعاهای جدیدی درباره فعالیت غنی‌سازی ایران در سایت نطنز مطرح کرد.

به گزارش  رادیو دری، آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کرد که سومین مجموعه از سه آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته IR-6 که اخیراً در سایت غنی سازی سوخت در نطنز نصب شده اند، اکنون وارد جریان شده است.

براساس این گزارش، ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده بود که قصد دارد سه آبشار سانتریفیوژ IR-2m را به 12 سانتریفیوژی که قبلاً در آنجا برنامه ریزی شده بود، اضافه کند.  

در گزارش آژانس آمده است که یک آبشار از سانتریفیوژهای IR-4 و شش دستگاه IR-2m که در 31 اوت (9 سنبله) تکمیل نشده بودند، اکنون به طور کامل نصب شده اما هنوز برای غنی سازی مورد استفاده قرار نگرفته اند.

کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ادعای جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت غنی‌سازی ایران

کلیدواژه