آغاز نشست سران "سیکا" در قزاقستان
(last modified 1401-07-21T05:53:03+00:00 )
میزان 21, 1401 10:23 Asia/Kabul
  • آغاز نشست سران \
    آغاز نشست سران \"سیکا\" در قزاقستان

ششمین نشست سران کشورهای عضو "تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا" (سیکا) با حضور رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران در آستانه، پایتخت قزاقستان آغاز شد .

به گزارش رادیو دری،​ یکی از مهمترین اهداف ششمین نشست سران سیکا، موضوع بررسی و تصویب ارتقای ساختار آن از یک کنفرانس به یک سازمان منطقه‌ای و بین المللی خواهد بود. 

همچنین قرار است در این زمینه بیانیه‌ای تحت عنوان «بیانیه آستانه در تبدیل سیکا» به تصویب سران کشور‌های عضو برسد. با تصویب سران، روند ارتقای ساختار و تشکیلات و نیز شرح وظایف و ترتیبات منطقه‌ای این اجلاس از وضعیت جاری به یک سازمان تمام عیار منطقه‌ای کلید خواهد خورد.

پیشنهاد تشکیل این اجلاس برای اولین بار توسط «نورسلطان نظربایف» نخستین رئیس جمهور قزاقستان در جریان چهل وهفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در اکتبر سال ۱۹۹۲ مطرح شده بود و در حال حاضر در سیکا 27 کشور عضو اصلی و هشت کشور به همراه پنج سازمان منطقه‌ای و بین المللی عضو ناظر هستند.

قزاقستان از ۲۰۲۰ ریاست کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا را برعهده دارد و پیش از آن کشور‌های ترکیه، چین و تاجیکستان ریاست این سازمان را برعهده داشتند.

تاکید بر سیاست حسن همجواری ایران در نشست سیکا

کلیدواژه