میزان 23, 1401 08:31 Asia/Kabul
  • امیرعبداللهیان: ایران لنگرگاه ثبات و امنیت منطقه است
    امیرعبداللهیان: ایران لنگرگاه ثبات و امنیت منطقه است

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: ایران، سرزمین کودتای مخملی یا رنگین نیست، بلکه لنگرگاه ثبات و امنیت پایدار منطقه است.

به گزارش رادیو دری؛ وزیر امور خارجه ایران در گفت وگوی تلفنی با مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص مرگ مرحوم مهسا امینی و تحولات اخیر ایران افزود: مرگ بانو امینی مایه تاسف همه ماست، هر چند این موضوع برای برخی مقامات غربی فقط یک بهانه است.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه مطالبات مسالمت آمیز موضوعی جدا از آشوب، قتل، آتش افروزی و عملیات تروریستی است اظهار کرد: نمی‌شود در اروپا خشن ترین مقابله با اغتشاش، عملی خوب و پسندیده باشد، اما همان کار در چارچوب قانونی در ایران  سرکوب، قلمداد شود.

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از پشتوانه قوی مردمی و دموکراسی کارآمد برخوردار است.

امیرعبداللهیان به نقش جمهوری اسلامی و سردار سلیمانی در مقابله با داعش در عراق و سوریه و در نتیجه آن، بهره‌‍مندی اروپا از امنیت در قاره خود اشاره کرد و افزود: ما به چارچوب بزرگ تری برای همکاری اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی ایران نگاه می کنیم، بنابراین توصیه می کنیم اروپایی ها با رویکردی واقع بینانه به موضوع بنگرند. 

وی همچنین با قدردانی از تلاش‌های سازنده بورل برای کمک به بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات خود در توافق هسته ای گفت: علیرغم برخی اظهارات متعارض رسانه‌ای طرف آمریکایی، اکنون گامهای رسیدن به توافق در مسیر درستی قرار دارد و بر همین اساس از همکاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بعد فنی استقبال کردیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در ادامه تاکید کرد: ما با روسیه همکاری دفاعی داریم، اما سیاست ما در قبال جنگ اوکراین، ارسال نکردن سلاح به طرفین درگیر، توقف جنگ و پایان دادن به آوارگی مردم است. 

 

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این گفت وگوی تلفنی ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت های حاصل در مسیر احیای برجام گفت: توافق ایران و امریکا در تبادل زندانیان موضوع مهمی است و آن را گامی رو به جلو برای دستیابی به توافق می دانیم. 

بورل تاکید کرد: ما قصد دخالت در امور داخلی ایران را نداریم. 

نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن اشاره به برخی مواضع تند در اروپا، بر ضرورت همکاری هر چه بیشتر اتحادیه اروپا و ایران تاکید کرد.

هشدار امیرعبداللهیان به مداخله اروپا در امور داخلی ایران

امیرعبداللهیان: مذاکرات مربوط به لغو تحریم‌ها در مسیر درستی قرار دارد

کلیدواژه