میزان 24, 1401 17:54 Asia/Kabul
  • تردد یک میلیون مسافر از مرز دوغارون خراسان رضوی با افغانستان
    تردد یک میلیون مسافر از مرز دوغارون خراسان رضوی با افغانستان

فرماندار شهرستان تایباد، استان خراسان رضوی، شمال شرق ایران، گفت، سالانه بیش از یک میلیون مسافر ایرانی و خارجی به صورت قانونی از طریق گذرگاه زمینی دوغارون بین ۲ کشور ایران و افغانستان رفت و آمد می کنند.

به گزارش رادیو دری،« مهدی دونده» فرماندار شهرستان تایباد، در جلسه مشترک کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا افزود، تکمیل طرح جامع پایانه مرزی دوغارون موجب توسعه روابط ۲ کشور ایران و افغانستان است و اجرای هر چه سریعتر این طرح  و توسعه زیرساختهای آن در این معبر زمینی باید مورد توجه و نگاه ویژه مسوولان کشوری و استانی قرار گیرد.
فرماندار تایباد به کاهش چشمگیر قاچاق کالا از محدوده دوغارون به افغانستان اشاره کرد و گفت، با اجرایی شدن طرح اصلاح هدفمند یارانه ها قاچاق انواع اقلام اساسی از سمت مرز دوغارون به افغانستان کاهش قابل توجهی داشته است.
دونده، با بیان این که در حال حاضر ۱۰۰ درصد رویه های گمرکی در دوغارون اجرا می‌شود، افزود، استفاده از سامانه‌های جامع گمرکی نقش زیادی در روان‌سازی صادرات و ترانزیت انواع کالا به سمت ایران و افغانستان دارد.
بر اساس اعلام فرمانداری تایباد عمده فعالیت پایانه مرزی دوغارون در حال حاضر شامل تردد روزانه بیش از ۵۰۰ دستگاه کامیون است.
سالانه ۲ میلیارد دلار صادرات، سه میلیارد دلار ترانزیت خروجی و ۲۰ میلیون دلار واردات از طریق مرز دوغارون بین ایران و افغانستان انجام می‌شود.
گمرک و گذرگاه مرزی دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد و همجوار با کشور افغانستان، قدمتی ۱۰۰ ساله دارد.
شهرستان ۱۴۰ هزار نفری تایباد در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، مرکز استان خراسان رضوی واقع است.
خراسان رضوی ۳۰۲ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد و شهرستانهای تربت‌جام، صالح آباد، تایباد و خواف این استان در نوار مرز مشترک ایران و افغانستان قرار دارند.

ورود بیش از سه هزار زائر افغانستانی کربلا از طریق مرز زمینی دوغارون

کلیدواژه