میزان 25, 1401 09:35 Asia/Kabul
  • فرافکنی پادشاه سعودی در مورد برنامه هسته‌ای ایران
    فرافکنی پادشاه سعودی در مورد برنامه هسته‌ای ایران

 ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی در ادامه فرافکنی و ادعا‌های مقامات عربستانی درباره برنامه هسته‌ای ایران، گفت: ما از ایران می‌خواهیم که فوراً به تعهدات هسته‌ای خود عمل کند.

به گزارش رادیو دری؛ درحالی که فعالیت‌های اتمی عربستان بر اساس یک سیستم منسوخ پادمانی نظارت می‌شود، پادشاه عربستان شامگاه یکشنبه از ایران خواسته تا با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کامل کند.

درخواست پادشاه عربستان درحالی مطرح می شود که با وجود عضویت این کشور در پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی و اجرای توافقنامه جامع پادمان دو جانبه با آژانس، ولی هنوز از تعهد پذیرش بازرسی‌های پادمانی آژانس خودداری می‌کند و با وجود درخواست‌های مکرر چندین ساله آژانس تعهدات خود را به گونه ای اصلاح نکرده است که اجازه بازرسی به آژانس را بدهد.

ملک سلمان در ادامه بدون اشاره به رژیم صهیونیستی از جامعه جهانی خواست تا تلاش خود را برای جلوگیری از انتشار سلاح کشتارجمعی و عاری شدن منطقه غرب آسیا از اینگونه‌ سلاح‌ها انجام دهند.

پادشاه عربستان با دخالت در امور داخلی لبنان، بر ضرورت انجام اصلاحات سیاسی و اقتصادی بنیادی و جامع در لبنان تأکید کرد تا به گفته وی، این کشور بتواند بحران خود را پشت سربگذارد.

سلمان در بخش دیگری از سخنانش به عراق پرداخت و گفت که امنیت وثبات آن، رکن اصلی امنیت وثبات منطقه است.

وی بدون اشاره به نقض مکرر آتش بس در یمن گفت: امیدواریم که آتش بس در یمن تحت نظارت سازمان ملل متحد با ابتکار عمل دولت ریاض همراه باشد و بحران در یمن برای رسیدن به راه حل سیاسی جامع پایان یابد.

عربستان‌‌ با حمایت آمریکا، امارات و چند کشور دیگر از مارس 2015 اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور کرده است.

جنگ‌افروزی عربستان و متحدانش در یمن تاکنون به کشته و زخمی شدن صدها هزار یمنی و آوارگی 4 میلیون نفر منجر شده است.

کلیدواژه