میزان 29, 1401 10:57 Asia/Kabul
  • امیرعبداللهیان: تبادل پیام‌ها و گفت‌وگوهای برجام در مسیر درست خودش قرار دارد
    امیرعبداللهیان: تبادل پیام‌ها و گفت‌وگوهای برجام در مسیر درست خودش قرار دارد

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه ارمنستان در ایروان با ارائه گزارشی از آخرین روند مذاکرات رفع تحریم های ظالمانه علیه ایران گفت: تبادل پیام‌ها و گفت‌وگوها برای رسیدن به مرحله نهایی توافق جهت رفع تحریم‌ها و بازگشت همه طرف‌ها به برجام در مسیر درست خودش قرار دارد.

مذاکرات با محوریت رفع تحریم های ظالمانه و غیرقانونی ضد جمهوری اسلامی ایران، به دلیل ابتکارات تیم مذاکره کننده ایران، پیشرفت‌هایی را تجربه کرده، اما تعلل طرف های غربی به ویژه دولت "جو بایدن" برای جبران اقدامات غیرقانونی دولت پیشین آمریکا و تداوم کارزار فشار حداکثری، منجر به تردیدهایی در جدیت این کشور برای بازگشت به برجام و طولانی شدن روند گفت‌ وگوها شده است.

به گزارش رادیو دری،"حسین امیرعبداللهیان" وزیر خارجه ایران در این نشست خبری اظهار داشت، تبادل پیام‌ها با طرف آمریکایی برای رسیدن به نقطه نهایی توافق ادامه دارد؛ هر چند در اغتشاشات و آشوب‌های اخیر ایران، آمریکا و برخی کشورهای اروپایی شتاب زده، نسنجیده و مداخله گرانه عمل کردند.

"امیرعبداللهیان" با بیان اینکه امروز در ایران ،همه چیز در مسیر طبیعی خودش جریان دارد افزود، به طرف  آمریکایی و اروپایی هشدار دادیم که با تحلیل غلط اقدام به تحریک آشوبگران، اغتشاشگران و تروریست‌ها در جمهوری اسلامی ایران نکنند

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه با تاکید بر اینکه دولت ایران حساب آشوبگران، افراد مسلح  و تروریست ها  را از مردمی که مطالبات مسالمت آمیز دارند، کاملا جدا کرده است خاطرنشان کرد، احدی در ارتباط با مطالبات مسالمت آمیز در ایران دستگیر نشده است.

روزهای گذشته برخی شهرهای ایران صحنه اغتشاشات آشوبگران بود که با هوشیاری نیروهای امنیتی و حضور پرشور مردم در سراسر ایران اسلامی اغتشاشات فروکش کرد.

مردم  ایران اسلامی طی روزهای اخیر بارها با برگزاری تظاهرات در شهرهای مختلف انزجار خود را از اقدامات اغتشاشگران به نمایش گذاشتند.

در اغتشاشات اخیر، سران سیاسی آمریکا و بعضا اروپا، رسانه‌های آنان و نیز رسانه‌های فارسی معاند مورد حمایت غرب، از یک رخدادِ غم انگیزِ در حال بررسی سوء استفاده کردند و با شعار حمایت از حقوق ملت ایران، در حمایت از اغتشاشگران و برهم زنندگان امنیت ملت سنگ تمام گذاشتند، درحالیکه میلیونها نفر از ملت در خیابان‌ها و میادین کشور در حمایت از نظام و کشورشان و مخالفت قاطع با آشوب و اغتشاش حضور یافتند.

"امیرعبداللهیان" به تبادل پیام هایی که در جریان مذاکرات رفع تحریم ها انجام شده است  و همچنین گفت‌وگوهایی که با "جوزپ بورل" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از سفر به ارمنستان داشت نیز اشاره کرد و گفت: "ما توافق کردیم همکاری‌های نیرومندتری بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران شکل بگیرد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه اتهامات بی اساسی در آژانس متوجه فعالیت هسته‌ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران است افزود، ما توافق کردیم چگونه به سؤالات آژانس پاسخ دهیم، پروتکل لازم بین دو طرف تنظیم شده و درباره آن توافق شده است.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر بارها اعلام کرده است با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق برجام را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد.

 

کلیدواژه