عقرب 10, 1401 16:54 Asia/Kabul
  • چهار پیشنهاد ایران در نشست نخست وزیران کشورهای عضو سازمان شانگهای
    چهار پیشنهاد ایران در نشست نخست وزیران کشورهای عضو سازمان شانگهای

معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران با ارائه چهار پیشنهاد در راستای توسعه همکاری کشورهای عضو سازمان شانگهای، تقویت مناسبات منطقه‌ای و ایجاد الگویی پیشرفته از همگرایی پایدار را خواستار شد.

به گزارش رادیو دری، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه در بیست و یکمین نشست نخست وزیران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، بر ایجاد سیستم مالی مشترک، سازوکار تبادل و امنیت انرژی، مدیریت یکپارچه کریدورهای ترانزیتی و تامین امنیت بین المللی اطلاعات تاکید کرد.

مخبر با بیان اینکه ایران همواره بر ضرورت مقابله با اقدامات قهرآمیز یکجانبه تأکید داشته است گفت، ایران توسعه همکاری‌ اعضای سازمان همکاری شانگهای به‌ویژه در حوزه اقتصادی و تجاری را ابزار مناسبی برای تعمیق رویکرد چندجانبه‌گرایی و مقابله با سیاست‌های منسوخ و رفتارهای یک‌جانبه‌گرایانه می‌داند.

معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه اکنون نظام بین‌الملل با تهدیدها و فرصت‌های پیچیده‌ای روبرو شده است اظهار کرد، برای حفظ صلح و امنیت و پیشبرد توسعه و رفاه بشری علاوه بر استفاده از ترتیبات کهن، باید کوشش‌های جمعی جدیدی متناسب با شرایط و دغدغه ­های تازه، سامان داد.

مخبر همچنین با اشاره به اینکه افراطی‌گری و تروریسم، امنیت منطقه را تهدید می‌کند گفت، رژیم صهیونیستی از جمله عوامل گسترش تفکر تروریسم در جهان و توسعه ناامنی در منطقه غرب آسیا است.

امضای 14 سند همکاری در پایان نشست نخست وزیران سازمان همکاری شانگهای

کلیدواژه