قوس 03, 1401 15:50 Asia/Kabul
  • شرایط ثبت‌نام اتباع خارجی در نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ اعلام شد
    شرایط ثبت‌نام اتباع خارجی در نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ اعلام شد

اتباع خارجی دارای «اقامت قانونی» در ایران مجاز به ثبت‌نام و شرکت در آزمون سراسری ۱۴۰۲ هستند. بوده و در صورت شرکت اتباع غیر ایرانی مقیم سایر کشورها، پذیرش آنان «لغو» می‌شود.

به گزارش رادیو دری؛ بر اساس شرایط و ضوابط کنکور ۱۴۰۲ اتباع غیر ایرانی داوطلب شرکت در کنکور سراسری، باید علاوه بر شرایط عمومی و اختصاصی این آزمون، دارای شرایط دیگری نیز باشند.

بر این اساس، فقط «اتباع غیر ایرانی مقیم جمهوری اسلامی ایران» که دارای «اقامت قانونی» در این کشور هستند، مجاز به ثبت‌نام و یا شرکت درآزمون سراسری بوده و در صورت شرکت اتباع خارجی مقیم سایر کشورها، پذیرش آنان «لغو» می‌شود.

همچنین، داوطلبان تحصیل غیر ایرانی، مجاز نیستند در مناطق غیرمجاز برای تردد و اسکان اتباع غیر ایرانی مندرج در درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور انتخاب رشته کنند و در صورت قبولی در کد رشته مناطق غیرمجاز، قبولی و پذیرش آنان در آزمون ورودی همان سال «لغو» می‌شود و دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی از پذیرش این دسته از داوطلبان معذور خواهند بود.

با این حال، داوطلبان غیرایرانی پذیرفته شده در مناطق غیرمجاز، می توانند بر اساس کسب حدنصاب نمره علمی، در اولین کد رشته تحصیلی منطقه مجاز، طبق کارنامه قبولی و کاربرگ انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون سراسری، ادامه تحصیل دهند.

افزون بر این، پذیرش داوطلبان تحصیل در رشته‌هایی که منجر به ایجاد تعهداتی همچون تعهد استخدامی برای جمهوری اسلامی ایران شود و رشته‌های خاص و غیرمجاز درج  شده در درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش، ممنوع است.

جمهوری اسلامی ایران در خصوص صدور مجوز اقامت برای خانواده داوطلبان تحصیل در ایران به استثنای همسر و فرزندان دانشجویان هیچگونه تعهدی ندارد.

همچنین همه داوطلبان غیرایرانی پذیرفته شده در تمامی رشته‌ها و مقاطع تحصیلی غیرپزشکی در دوره روزانه، موظف به پرداخت شهریه،  طبق مصوبات هیات امنای دانشگاهها حداکثر تا ۸۰ درصد شهریه دوره نوبت دوم (شبانه) و در گروه پزشکی بر اساس مصوبات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند.

پذیرش اتباع غیرایرانی در آزمون های سراسری و دوره‌های بدون آزمون در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی و دکترای حرفه‌ای ملزم به دارا بودن مدرک دیپلم از مدارس جمهوری اسلامی ایران و نیز مدارس بین‌المللی در داخل ایران است.

داوطلبان غیرایرانی پذیرفته شده در مرحله اول ثبت‌نام در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، ملزم به ارائه یکی از مدارک اقامتی معتبر شامل گذرنامه دارای حداقل شش ماه مجوز اقامت، دفترچه پناهندگی سیاسی صادره از نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، کارت هویت ویژه اتباع غیرایرانی دارای اعتبار در همان سال، آخرین کارت آمایش معتبر هستند.

ثبت‌نام اولیه داوطلبان تحصیل فرزندان طلاب مرکز جامعه المصطفی(ص) العالمیه نیز بر اساس گذرنامه و اقامت صادره آن مرکز، بلامانع بوده و ثبت‌نام قطعی و ادامه تحصیل آنان مشروط به دریافت گذرنامه و روادید تحصیلی و اقامت قانونی است.

داوطلبان غیرایرانی در هر مقطع تحصیلی فقط یک بار مجاز به تحصیل بوده و تکرار مقطع تحصیلی در دوره‌های روزانه، شبانه، پیام نور، فراگیر پیام نور، جامع علمی- کاربردی، بدون آزمون و دانشگاه آزاد اسلامی و سایر مؤسسات آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران ممنوع است.

همچنین تحصیل داوطلبان غیرایرانی در مؤسسات آموزش عالی و یا مراکز جامعه‌المصطفی(ص) و مرکزآموزش عالی اهل بیت(ع) به صورت همزمان ممنوع است.

تحصیل ۶ هزار دانشجوی خارجی در رشته‌های علوم پزشکی در ایران

تحصیل رایگان نیم میلیون تبعه خارجی در ایران 

ایران هشدار داد: ارایه خدمات به اتباع غیرمجاز خارجی غیرممکن می‌شود

کلیدواژه