قوس 15, 1401 08:53 Asia/Kabul
  • غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در ایران، برای مقاصد پزشکی است
    غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در ایران، برای مقاصد پزشکی است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران، غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در کشور را برای مقاصد پزشکی عنوان کرد.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چندی پیش در نشست فصلی خود تحت فشار شدید سیاسی کشورهای آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان قطعنامه ای ضد فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران  به تصویب رساند.

سازمان انرژی اتمی ایران نیز در واکنش به قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اقدام به تولید اورانیوم تا غنای 60 درصد در سایت " فُردو" کرد و  تولید آن به مرحله پایداری رسید.

ایران همچنین در دومین اقدام در واکنش به قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دو آبشار دیگر IR-2m و IR-4 را در سایت نطنز بازبینی و گازدهی کرد و دو آبشار دیگر از این ماشین‌ها برای گازدهی آماده شده است.

به گزارش رادیو دری، ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران گفت، پس از تصویب قطعنامه در شورای حکام، ایران اقداماتی را برای مقابله با این حرکت سیاسی کشور‌های غربی طراحی کرد که تقویت توان غنی سازی و رسیدن به ظرفیت ۶۰ درصد از جمله این اقدامات است.

عمویی افزود، جمهوری اسلامی ایران برای غنی سازی از سانتریفیوژ نسل جدید بهره گرفته و این اقدامات با حضور ناظران آژانس صورت گرفته و گزارش آن در اختیار آژانس بین المللی است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران با تاکید بر اینکه اقدامات ایران مورد تایید قرار گرفته است تصریح کرد، ایران غنی‌سازی ۶۰ درصد را برای رسیدن به ماده مولیبدن که مورد استفاده در رادیو دارو است، هدف گذاری کرده و در حال ذخیره‌سازی نیاز داخلی است.

عمویی با بیان اینکه توان هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بدون وابستگی خارجی قابلیت ارتقا دارد اظهار کرد، غربی‌ها بدانند اگر طرف‌های خارجی به تعهدات خود پایبند نباشند، ایران نیز لزومی به اعمال محدودیت در برنامه هسته‌ای خود نمی‌بیند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران تاکید کرد، بدون رفع تحریم ها، جمهوری اسلامی برنامه هسته‌ای خود را بدون محدودیت مورد نظر طرف خارجی پیگیری می‌کند.

کلیدواژه