قوس 19, 1401 18:38 Asia/Kabul
  • کنعانی: دولت کانادا در تامین امنیت بومیان این کشور عاجز
    کنعانی: دولت کانادا در تامین امنیت بومیان این کشور عاجز

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: دولت کانادا علیرغم ادعاهای پرشمار در دفاع از حقوق زنان در دیگر نقاط دنیا، در تامین امنیت بومیان این کشور به ویژه زنان و کودکان عاجز است و نیت جدی و واقعی برای انجام این کار را نیز ندارد.

«ناصر کنعانی چافی» سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در پی قتل‌های سریالی چهار نفر از زنان بومی در کانادا و همچنین مورد تحقیر و تجاوز قرار گرفتن زنان و دختران بومی در این کشور در گفت‌وگو با خبرگزای فارس افزود: متاسفانه موضوع قتل زنان و کودکان بومی کانادایی همچنان خبرساز بوده و به تازگی نیز خبر قتل چهار زن بومی این کشور منتشر شده است.
کنعانی چافی افزود: بر اساس گزارشی که دولت کانادا منتشر کرده ۱۶ درصد از قتل‌های سالانه زنان و کودکان در این کشور، مربوط به بومیان است که به نسبت برابری جمعیتی رقم بسیار بالایی است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران تصریح کرد: براساس اطلاعات موجود نقش نهادهای بین‌المللی برای ورود به موضوع دفاع جدی از حقوق بومیان کانادا ضروری و مهم است.
 پلیس کانادا اخیراً اعلام کرد یک قاتل سریالی که پیش از این به کشتن یک زن بومی متهم شده بود، سه زن بومی دیگر را نیز به قتل رسانده است.
پلیس کانادا جزئیات کمی درباره تحقیقات خود منتشر کرد، اما گفت که هیچ سرنخی برای قربانیان احتمالی دیگر ندارد.
بازداشت این قاتل سریالی در کانادا نگرانی‌ها درباره کشتار زنان بومی در این کشور را بار دیگر افزایش داده است.
به گزارش "سی‌بی‌سی"، مرگ زنان بومی در این کشور تبدیل به یک بحران شده و فقط در یکی از شهرهای این کشور از سال ۲۰۱۹ یازده زن بومی به قتل رسیده‎‌اند.
موضوع قابل توجه در این زمینه این است که مقامات کانادایی برای مقابله با این موضوع اقدامی انجام نمی‌دهند و این روند همچنان ادامه دارد.
تخمین زده می شود که حدود ۴ هزار زن و دختر بومی در ۳۰ سال گذشته در کانادا کشته یا ناپدید شده‌اند؛ اگرچه بعید است که تعداد واقعی قربانیان اعلام شده باشد.

کلیدواژه