قوس 21, 1401 08:42 Asia/Kabul
  • امیرعبداللهیان: سازمان اکو برای ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است
    امیرعبداللهیان: سازمان اکو برای ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است

 حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در مراسم بزرگداشت سی‌امین سالگرد گسترش سازمان همکاری اقتصادی(اکو) تصریح کرد، سازمان اکو برای جمهوری اسلامی ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و از هر فرصتی برای تقویت روندهای همگرایی در اکو استفاده می‌کند.

مراسم بزرگداشت سی امین سالگرد گسترش سازمان همکاری اقتصادی (اکو) روز یکشنبه در مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی تهران با حضور حسین امیرعبداللهیان، دبیرکل سازمان اکو، سفرا و مقامات برگزار شد.

به گزارش رادیو دری، وزیر امور خارجه ایران در این مراسم گفت: تعمیق و گسترش همکاریهای اقتصادی با همسایگان، کشورهای منطقه و کشورهای آسیایی از جمله اولویتهای دیپلماسی اقتصادی دولت جمهوری اسلامی ایران می باشد.

وی گفت: سازمانهای چندجانبه و منطقه ای همچون سازمان اکو در این راهبرد از جایگاه مهمی برخوردارند و تقویت نقش و جایگاه آنها به عنوان شتاب دهنده به همکاریهای دوجانبه و تسهیل کننده توسعه اقتصادی منطقه مورد توجه و اهتمام جمهوری اسلامی ایران می باشد.

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: معتقدیم اکو می تواند الگوهای موفقی در همکاری های جنوب - جنوب؛ همکاری مابین کشورهای محصور در خشکی و کشورهای ترانزیت؛ همکاری مابین کشورهای تولید کننده و مصرف کننده انرژی، همکاریهای مردم-محور بویژه در حوزه گردشگری؛ همکاریهای علمی و دانشگاهی؛ و همکاریهای فنآورانه و نوآورانه ارائه نماید. 

وی تاکید کرد: در تحقق این الگوها، علاوه بر کشورهای عضو، دبیرخانه اکو و نهادها و آژانسهای تخصصی و منطقه ای اکو نیز نقش مهمی را ایفا می نمایند.

اکو ظرفیت بالایی برای گسترش همکاری های منطقه ای دارد اما تا کنون موفق عمل نکرده است

کلیدواژه