جدی 02, 1401 12:31 Asia/Kabul
  • احتمال سفر گروسی به ایران در ابتدای سال جدید میلادی
    احتمال سفر گروسی به ایران در ابتدای سال جدید میلادی

منابع اروپایی مدعی شده‌اند رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی ممکن است ماه ژانویه به تهران سفر کند.

به گزارش رادیو دری، نشریه آمریکایی پولیتیکو مدعی شد، دعوت از گروسی برای سفر به تهران در جریان سفر کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران در روز یکشنبه از سوی مقام‌های ایران مطرح شده است. 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال‌های گذشته برخی از ادعاهای مطرح‌شده از سوی رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران را مورد توجه قرار داده و تکرار کرده است. تهران این ادعاها را ساختگی دانسته و آنها را رد کرده است.

مقام‌های ایران تأکید کرده‌اند تهران به سوالات مطرح‌شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ دقیق داده اما آژانس مبنای گزارش‌هایش را اطلاعات دریافتی از دشمنان ایران قرار می‌دهد.

در همین راستا، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ماه گذشته با تصویب قطعنامه‌ای از ایران خواست با نهاد دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل است همکاری کند.

این سومین قطعنامه ضد ایرانی است که پس از اجرایی شدن برجام با فشار رژیم صهیونیستی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر می‌شود. ژوئن 2020 و ژوئن 2022 هم قطعنامه مشابهی توسط سه کشور اروپایی عضو برجام و حمایت آمریکا پیشنهاد و تصویب شد.

جمهوری اسلامی ایران اقدام آمریکا و سه کشور اروپایی در زمینه پیشنهاد صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برخلاف رویه دیپلماسی، شتاب‌زده و غیرسازنده دانسته و هشدار داده بود که هرگونه اقدام سیاسی در آژانس، با واکنش متناسب، موثر و فوری ایران مواجه خواهد شد.

کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته‌ ای اش متهم کرده‌اند.

ایران قویاً این ادعاها را رد و تأکید کرده است که به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از حق دستیابی به فناوری هسته‌ای برای مقاصد صلح آمیز برخوردار است.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند؛ اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای ایران به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

سفر گروسی به تهران، تاکید بر همکاری های ایران و آژانس در حوزه های مختلف

کلیدواژه