جدی 23, 1401 12:58 Asia/Kabul
  • امیرعبداللهیان :جهان گرفتار بحران های چند لایه و پیچیده است
    امیرعبداللهیان :جهان گرفتار بحران های چند لایه و پیچیده است

وزیر امورخارجه ایران در نشست وبیناری وزیران امورخارجه "صدای جنوب" دیدگاه ها و نظرات جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با موضوعات مهم جهانی و نقش تاثیرگذار کشورهای جنوب در عرصه بین المللی را تشریح کرد.

به گزارش رادیئ دری، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امورخارجه ایران روز پنجشنبه در سخنرانی خود تاکید کرد: در حال حاضر جهان گرفتار بحران‌های چند لایه و پیچیده است و با چشم انداز بازگشت کووید۱۹، درگیری، جنگ و تروریسم، توسعه نیافتگی و تبعات سوء فقر و نابرابری اقتصادی و همزمان شرایط رکود و تورم روبرو است.

امیرعبداللهیان افزود: شماری از بازیگران بین المللی به جای همفکری و همکاری برای حل معضلات جهانی و حل بحران ها در مسیر منافع یکجانبه خود تلاش می کنند و از راه اعمال نفوذ در نهادهای مالی و اقتصادی بین المللی و تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه، کشورهای مستقل و خواهان چند جانبه گرایی را تحت فشار قرار می دهند.

وزیر امورخارجه ایران با تاکید بر اتخاذ گام‌هایی عملی برای تحکیم صلح و ثبات و امنیت جهانی، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با گروه ٢٠ را اعلام و شکل گیری تروئیکای کشورهای جنوب در راستای تامین منافع مردم جنوب، همکاری های چند جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی در چارچوب همکاری برای تثبیت امنیت انرژی در جهان و همزمان تلاش هم افزا برای امنیت غذایی و زنجیره های تامین، همکاری های چند وجهی در حوزه حمل و نقل، مواصلات و ترانزیت، بهره مندی عادلانه و صلح آمیز از انرژی هسته ای و حرکت به سوی خلع سلاح هسته ای عمومی در جهان، مبارزه با تروریسم و افراطی گری را خواستار شد.

وزیران امورخارجه کشورهای هند (میزبان)، ارمنستان، عمان، مالدیو، پاناما، جامائیکا، کنیا، السالوادور، گرجستان، اوگاندا و تونس، دمنکین نیز به بیان نقطه نظرات و دیدگاههای خود پرداختند.

تاکید بر چند جانبه گرایی و اصلاح رویه های بین المللی و مالی حاکم بر نظام بین المللی به نحوی که بیانگر انتظارات، اولویتها و مشارکت کشورهای جنوب باشد؛ تاکید برهمکاری‌های مشترک جهانی به ویژه بین کشورهای جنوب به منظور رویارویی با چالش‌‌های مشترک جهانی از دیگر محورهای اصلی صحبتهای وزیران امور خارجه شرکت کننده در اجلاس  نشست وبیناری وزیران امورخارجه "صدای جنوب" بود.

تاکید امیرعبداللهیان بر ادامه حمایت‌های ایران از دولت لبنان

کلیدواژه