جدی 30, 1401 12:10 Asia/Kabul
  • رأی منفی پارلمان اروپا به تعلیق مذاکرات برجام
    رأی منفی پارلمان اروپا به تعلیق مذاکرات برجام

چارلی ویمرز نماینده سوئدی پارلمان اروپا پنجشنبه شب از رای منفی پارلمان اروپا به تعلیق مذاکرات برجامی خبر داد.

به گزارش رادیو دری، این نماینده سوئدی پارلمان اروپا پنجشنبه شب و ساعاتی بعد از انجام رأی‌گیری در پارلمان اروپا در مورد مسائل مربوط به ایران در توئیتر نوشت: هنوز راهی طولانی در پیش است تا نمایندگان پارلمان اروپا برای پایان دادن به مذاکرات برجام رأی مثبت دهند.

پارلمان اروپا در حالی روز پنجشنبه به تعلیق مذاکرات برجام رای منفی داده است که پیتر استانو سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه گفته بود، توافق هسته‌ای ایران «نمُرده» است و تلاش‌ها برای خروج از بن‌بست در مذاکرات برای از سرگیری اجرای کامل این توافق جریان دارد.

همچنین میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین روز یکشنبه در توییتی نوشت: بهترین راه برای جلوگیری از گرایش‌های منفی در منطقه نهایی شدن گفت‌وگوهای وین درباره برجام است.

وی اضافه کرد: پیشرفت در این زمینه می‌تواند به کاهش تنش‌ها منجر شده و مسیر افزایش گفت‌وگو در مورد امنیت منطقه را باز می‌کند.

اولیانوف تصریح کرد، به نظر می‌رسد کشورهای غربی برای این موضوع آمادگی ندارند.

تجربه ماه‌ها مذاکرات در وین ثابت کرد کاخ سفید به دلیل مشکلات داخلی و فشار رژیم صهیونیستی قدرت تصمیم‌گیری برای بازگشت به توافق هسته‌ای را ندارد و از این منظر، به تاکتیک مقصرنمایی و تعیین ضرب‌الاجل‌های ساختگی علیه ایران متوسل شده است.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که اگر طرف آمریکایی واقع‌ بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران سندی است که تحریم‌ ها به صورت حداکثری رفع و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود.

 

کلیدواژه