دلو 02, 1401 13:55 Asia/Kabul
  • احتمال خروج ایران از «ان پی تی» در صورت موافقت شورای اروپا
    احتمال خروج ایران از «ان پی تی» در صورت موافقت شورای اروپا

وزیر امور خارجه ایران در واکنش به اقدام اخیر پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، خروج ایران از معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی -NPT) را محتمل دانست.

به گزارش رادیو دری،  حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران گفت: بنابر اظهارات رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا، غربی‌ها به دنبال اجرای این قطعنامه نیستند، اما اگر اروپا مواضعش را تغییر ندهد احتمال انجام هر اقدام تقابلی متصور است.

امیرعبداللهیان تصریح کرد، پارلمان اروپا تصمیم احساسی گرفته و عقلانیت بر کسانی که این کار را انجام دادند و بر جلسه‌ای که این تصمیم را گرفته، حاکم نبوده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با بیان اینکه پارلمان اروپا برای اینکه یک نمایشی اجرا کند، این قطعنامه را تصویب کرد، افزود: اقدام امروز مجلس شورای اسلامی ایران و طرحی که دولت را ملزم و در عین حال نیرو‌های نظامی اروپا را به عنوان ارتش تروریستی قلمداد می‌کند، یک اقدام مقابله‌ای است.

امیرعبداللهیان تاکید کرد، البته در شکل آرایش نظامی نیرو‌های نظامی منطقه نیز تغییرات عمیقی دارد و تأثیرات مهمی را خواهد داشت.

وزیر امور خارجه ایران همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا خروج ایران از NPT با اخراج بازرسان آژانس جز رفتار‌های تقابلی ایران خواهد بود؟ گفت: تعداد اندکی از رهبران سیاسی اروپا از جمله وزیر خارجه آلمان هیچ تجربه ای در حوزه دیپلماسی ندارند و امروز تنها در رأس دستگاه دیپلماسی قرار گرفتند، لذا اگر آن‌ها در مسیر عقلانیت حرکت نکنند و مواضع خود را اصلاح نکنند، هر احتمالی متصور است.

پارلمان اروپا در ادامه اقدامات ضدایرانی و مواضع مداخله‌جویانه اخیر خود در امور ایران، 18 ژانویه/28جدی با تصویب طرحی ضدایرانی، خواستار قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست موسوم به «تروریستی» اتحادیه اروپا شد.

طرح سه ماده‌ای کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران در واکنش به اقدام پارلمان اروپا

کلیدواژه