دلو 03, 1401 19:40 Asia/Kabul
  • امیرعبداللهیان: ایران با تسلیح دو طرف جنگ در اوکراین مخالف است
    امیرعبداللهیان: ایران با تسلیح دو طرف جنگ در اوکراین مخالف است

وزیر امور خارجه ایران گفت: ما در جنگ اوکراین در کنار هیچ یک از طرفین نیستیم و با تسلیح هریک از دو طرف جنگ مخالفیم.

به گزارش رادیو دری ، حسین امیرعبداللهیان در ششمین کنفرانس تاریخ روابط خارجی که در مرکز مطالعات وزارت امور خارجه ایران برگزار شد افزود: بیش از ۱۲ میلیارد دلار سرمایه کشور‌های غربی تاکنون برای جنگ با روسیه وارد اوکراین شده است، اما ایران را متهم می‌کنند و در موضوع پهپاد‌ها رفتاری غیرواقع بینانه و غیرمنصفانه در خصوص ایران دارند.

وزیر خارجه ایران تصریح کرد: جمهوری اسلامی ضمن توجه به ریشه‌های جنگ در اوکراین از تمامیت ارضی کشور‌ها از جمله اوکراین دفاع کرده و به همین دلیل، جدایی شبه جزیره کریمه و مناطق جدید از اوکراین را به رسمیت نشناخته است و به تلاش‌های خود در سطح ریاست جمهوری و وزارت خارجه برای توقف جنگ، برقراری آتش بس و تمرکز طرفین درگیر بر مذاکره و راه حل سیاسی ادامه می‌دهد.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: ایران دیپلماسی و مذاکره سیاسی را تنها راه حل در بحران‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای می‌داند.

وی تاکید کرد:‌ مواضع ما درباره جنگ اوکراین روشن بیان شده است و بهانه‌ای که برخی از کشور‌های غربی در حوزه حمایت ایران از یک طرف جنگ به آن متوسل می‌شوند، کاملا بی اساس است، زیرا جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه همکاری‌های متنوعی از جمله در حوزه دفاعی دارند.

آمریکا  و کشورهای اروپایی در ماههای اخیر بارها ایران را به ارسال پهپاد برای روسیه با هدف استفاده در جنگ اوکراین متهم کرده اند؛ اتهامی که همواره از سوی مقامات ایران رد شده است.

امیرعبداللهیان: هیچ سلاحی به روسیه برای بکارگیری در جنگ اوکراین نداده‌ایم

کنعانی چافی: ادعای استفاده از سلاح ایران در جنگ اوکراین، اتهامی بی‌اساس است

کلیدواژه