دلو 04, 1401 10:25 Asia/Kabul
  • بورل: برجام نمُرده، اما پیشرفتی در مذاکرات صورت نگرفته است
    بورل: برجام نمُرده، اما پیشرفتی در مذاکرات صورت نگرفته است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بدون اشاره به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و بدعهدی اروپایی ها در قبال این توافق هسته ای گفت، برجام نمُرده اما پیشرفتی در مذاکرات لغو تحریم‌ها نیز صورت نگرفته است.

به گزارش رادیو دری، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مطلب مذکور را دوشنبه شب گذشته در نشست با حضور نمایندگان رسانه‌ها در بروکسل، پس از اجلاس شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا مطرح کرد.

جوزپ بورل در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا به نظر او هنوز امکان از سرگیری مذاکرات رفع تحریم‌ها وجود دارد گفت، این مذاکرات در یک وضعیت انتظار به‌ سر می‌ برد. 

این اظهارات بورل در حالی مطرح شد که مذاکرات رفع تحریم‌ها پس از ماه‌ها گفت‌ وگوهای فشرده در وین به مرحله‌ای رسیده است که چنانچه آمریکا به عنوان طرف نقض کننده برجام مطالبات منطقی ایران و الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکاء را بپذیرد، توافق نهایی حاصل خواهد شد.

تجربه ماه‌ها مذاکرات در وین ثابت کرد کاخ سفید به دلیل مشکلات داخلی و فشار رژیم صهیونیستی قدرت تصمیم‌گیری برای بازگشت به توافق هسته‌ای را ندارد و از این منظر، به تاکتیک مقصرنمایی و تعیین ضرب‌الاجل‌های ساختگی علیه ایران متوسل شده است.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که اگر طرف آمریکایی واقع‌ بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران سندی است که تحریم‌ ها به صورت حداکثری رفع و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود.

 رأی منفی پارلمان اروپا به تعلیق مذاکرات برجام

کلیدواژه