اعتراض رسمی ایران به عراق: نام ساختگی برای خلیج فارس را تصحیح کنید
(last modified 1401-11-07T06:45:55+00:00 )
دلو 07, 1401 11:15 Asia/Kabul
  • اعتراض رسمی ایران به عراق: نام ساختگی برای خلیج فارس را تصحیح کنید
    اعتراض رسمی ایران به عراق: نام ساختگی برای خلیج فارس را تصحیح کنید

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اقدام مقامات رسمی عراق در استفاده از نامی ساختگی برای خلیج فارس را مغایر با اصل حسن همجواری و مناسبات دوستانه دو کشور دانست و تصحیح این روند را خواستار شد.

به گزارش رادیو دری؛ ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز پنجشنبه در واکنش به استفاده برخی سیاستمداران عراقی از واژه ای جعلی برای نامیدن خلیج فارس گفت: سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد پیشتر به این اقدام اعتراض کرده و اداره کل حقوقی وزارت خارجه نیز با ارسال یادداشت رسمی، این اقدام عراق را غیر قابل قبول دانسته و‌ احترام عراق به نام‌های بین‌المللی را خواستار شده است. 

کنعانی تاکید کرد: انتظار داریم مقامات مسوول عراق در به کارگیری نام صحیح برای پهنه آبی جنوب ایران که مورد تأیید سازمان ملل متحد نیز هست، توجه لازم را به کار بندند.

وی تصریح کرد: نام خلیج فارس در طول هزاران سال در اسناد، نقشه ها، سفرنامه ها و متون کهن به همین نام بوده و خلق کلمات بی‌اساس، این واقعیت را تغییر نمی دهد. 

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی ایران تأکید کرد: برای جلب دوستی دیگران نباید از سرمایه غنی همبستگی تاریخی کشورهای منطقه هزینه کرد. 

در هفته های اخیر همزمان با برگزاری مسابقات فوتبال جام خلیج در عراق، از زبان برخی سیاستمداران عراقی واژه ای جعلی برای نامیدن پهنه آبی جنوب ایران استفاده شد.

واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به تحریف نام خلیج‌فارس

کلیدواژه