کنعانی چافی: ضربه اساسی به اعتبار کنفرانس مونیخ وارد شد
(last modified 1401-12-01T08:34:53+00:00 )
حوت 01, 1401 13:04 Asia/Kabul

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران با انتقاد از کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: برگزار کنندگان با اقدامات خود ضربه اساسی به اعتبار این کنفرانس امنیتی وارد کردند.

به گزارش رادیو دری، «ناصر کنعانی چافی» سخنگوی وزارت امورخارجه ایران روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران افزود: کنفرانسی که به نام امنیت تشکیل شده باشد، باید فرصت برابر و مساوی به همه اعضای جامعه جهانی بدهد که دیدگاه ها و ارزیابی های خود را نسبت به فرصت‌ها و چالش‌های مرتبط با امنیت بین‌المللی و نظم جهانی و ساز و کارهایی که به تحکیم و تقویت ثبات و امنیت کمک می کند، را در این ارتباط بیان کنند.

کنعانی چافی با تاکید بر اینکه "جمهوری اسلامی ایران از کشورهای مهم تعیین کننده و بلامنازع در تعمیق و تحکیم امنیت منطقه‌ای و از کشورهای موثر و کمک کننده در تحکیم امنیت بین المللی است"، افزود: اینکه این کنفرانس به نام کنفرانس امنیتی تشکیل شود و از کشورهای تعیین کننده مانند جمهوری اسلامی ایران و کشور مهمی مانند روسیه دعوت نکنند به معنای این است که فرصت را برای طرح دیدگاههای مختلف و دیدگاه‌های چندجانبه درخصوص نظم و امنیت بین المللی گرفته اند و این فرصت را در اختیار یک طرف و یک جریان که به دنبال تحکیم یکجانبه گرایی در حوزه بین‌المللی است، قرار دادند.

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران درباره ادعاهای خبرگزاری آمریکایی "بلومبرگ" درباره غنی سازی ۸۴ درصدی اورانیوم در ایران به عضویت ایران در معاهده "ان پی تی" و موافقتنامه جامع پادمان اشاره کرد و گفت: همکاری فنی جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اصل مهم بوده و انتظار این است که آژانس نیز رفتار حرفه‌ای خود را در ارتباط با مساله و موضوع فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز ایران داشته باشد.

کنعانی چافی افزود: آژانس بین المللی انرژی اتمی باید به اصول و چارچوب‌های همکاری حرفه‌ای و تخصصی با کشورهای عضو پایبند باشد زیرا استفاده سیاسی از آژانس جایگاه حرفه ایی این نهاد مهم بین المللی را مخدوش می‌کند.

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران با بیان اینکه سوء استفاده از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روند مذاکرات رفع تحریم‌های ایران مردود است، گفت: ادعای خبرگزاری "بلومبرگ " قوی ترین استفاده ابزاری از آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

کنعانی چافی همچنین با رد ادعاهای رژیم صهیونیستی مبنی بر حمله ایران به کشتی متعلق به این رژیم گفت: ایران به تلاش‌های خود در ارتباط با حفظ امنیت و آزادی کشتیرانی در آب‌های بین‌المللی ادامه خواهد داد و نقش بسیار تعیین کننده‌ای دارد و جزو کشورهایی است که امنیت فراگیر برای همه کشورها تاکید دارد.

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران تاکید کرد، رژیمی که امنیت دیگران را به مخاطره می‌اندازد و به امنیت دیگر کشور ها پایبند نیست، رژیم حق ندارد دیگران را وارد اتهام قرار دهد.

کنعانی: هیاهوی رسانه‌ای غرب تلاشی در مسیر ایران هراسی است

کلیدواژه