حوت 08, 1401 09:52 Asia/Kabul
  • امیرعبداللهیان: اگر آمریکا ریاکارانه رفتار نکند فاصله چندانی با توافق نداریم
    امیرعبداللهیان: اگر آمریکا ریاکارانه رفتار نکند فاصله چندانی با توافق نداریم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت اگر طرف آمریکایی در چارچوب پیامی که ارسال کرده واقع‌بینانه برخورد کند و اظهارات رسانه‌ای ریاکارانه قبلی را تکرار نکند ما فاصله زیادی با توافق نخواهیم داشت.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران سه‌شنبه شب به دعوت رسمی فواد حسین وزیر امور خارجه عراق در صدر هیأتی عازم بغداد شده بود. امیرعبداللهیان در گفتگوی اختصاصی با شبکه العالم ابعاد مختلف این سفر و محورهای رایزنی با طرف عراقی را تشریح کرد. 

به گزارش رادیو دری،  حسین امیرعبداللهیان درباره پیام وزیر خارجه عراق از سوی آمریکا، گفت آقای فؤاد حسین حامل این پیام بودند که طرف آمریکایی برای جمع‌بندی توافق آمادگی دارد، ما نیز همواره از مسیر دیپلماسی و مذاکره استقبال کرده‌ایم و از مذاکره فاصله نگرفته‌ایم.

امیرعبداللهیان افزود تصور می‌کنم اگر طرف آمریکایی در چارچوب پیامی که ارسال کرده واقع‌بینانه برخورد کند و اظهارات رسانه‌ای ریاکارانه قبلی را تکرار نکند ما فاصله زیادی با توافق نخواهیم داشت.

وزیر خارجه در این گفتگو در خصوص روابط تهران و ریاض نیز گفت جمهوری اسلامی ایران همواره از گفت‌وگو و تعامل با عربستان سعودی استقبال کرده و با نقش‌آفرینی عراق پیشرفت خوبی در پنج دور گفت‌وگوهای قبلی داشته‌ایم و اکنون در حال تنظیم مرحله جدیدی از گفت‌وگوها هستیم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از این گفتگو به روابط دوجانبه تهران و بغداد اشاره کرد و گفت روابط دو کشور در سطح ممتازی قرار دارد؛ برای تقویت روابط اقتصادی اتفاق نظر داریم.

امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به تحرکات گروهک های تروریستی علیه جمهوری اسلامی ایران از اربیل، تصریح کرد: این پیام را به مقامات اقلیم کردستان در ماه‌های اخیر به صراحت داده‌ایم که جمهوری اسلامی ایران از این پس هرگونه تحرک گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب را از مبدا اقلیم کردستان علیه جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه تحمل نخواهد کرد.

رییس دستگاه دیپلماسی کشور افزود: ما در سال‌های گذشته خویشتنداری کرده و شهدای زیادی را در این رابطه تقدیم کرده‌ایم اکنون هیچ فرصتی برای تداوم این وضعیت در اقلیم کردستان وجود ندارد.

 

کلیدواژه