حوت 08, 1401 11:53 Asia/Kabul
  • توافق ایران و قطر در خصوص آموزش دختران افغانستانی
    توافق ایران و قطر در خصوص آموزش دختران افغانستانی

سفیر ایران در کابل اعلام کرد که توافقاتی خوبی با سفیر قطر در خصوص آموزش دانش آموزان افغانستانی مشغول به تحصیل در ایران حاصل شده است.

به گزارش رادیو دری ،حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در افغانستان با سفیر قطر و خلیفه الکوری رئیس صندوق توسعه قطر دیدار و گفتگو کرد. 

کاظمی قمی، ضمن اعلام این خبر در توئیتر خود نوشت: در ادامه خدمات جمهوری اسلامی ایران به دانش‌آموزان افغانستانی، به منظور رایزنی برای ارائه تسهیلات بیشتر امروز میزبان سفیر محترم قطر و خلیفه الکواری‌ رییس صندوق توسعه قطری بودم.

وی افزود: در خصوص آموزش دانش آموزان افغانستانی مشغول به تحصیل در ایران توافقات خوبی حاصل شد. همکاری‌های سازنده پیش شرط اجرایی شدن الگوهای مناسب جهت توسعه همکاری‌های منطقه‌ای در موضوع افغانستان خواهد بود.

پیش از این نیز انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهوری ایران در امور زنان و خانواده، اعلام کرده بود: جمهوری اسلامی ایران نگرانی خود را از محرومیت تحصیلی دختران افغان بارها از طریق مراجع قانونی اعلام کرده و معتقد است که ادامه تحصیل، یکی از حقوق اساسی دختران افغانستان است.

به گفته وی، با توجه به محدودیت اعمال شده از سوی طالبان برای تحصیل دختران افغان، متقاضیان برای ادامه تحصیل می‌توانند از امکانات مراکز آموزش عالی در شهرهای مرزی استفاده کنند.

طالبان به دنبال قدرت رسیدن در افغانستان محدودیت‌های را در زمینه آموزش دختران در مدارس و دانشگاه‌ها به وجود آورده که این موضوع واکنش گسترده‌ای را به همراه داشته است. 

ایران پیش از این نیز میزبان بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان افغان بوده و به دستور رهبری این کشور تمام دانش‌آموزان از حق تحصیل در این کشور برخوردار هستند. 

آمادگی ایران برای میزبانی از دختران دانشجوی افغانستانی

کلیدواژه